وضعیت غلط قرار گرفتن بدن مهمترین عامل ابتلا به آرتروز است

ممتاز نیوز: یک فیزیوتراپ گفت: فعالیت نکردن و وضعیت‌ قرار گرفتن‌ اشتباه بدن در خانه و محل کار از دلایل ابتلا به آرتروز است.

دکتر علی اصغر ارسطو در گفت‌وگو با ایسنا‌، اظهار کرد:‌ هر سطح مفصلی در بدن امکان ابتلا به آرتروز را دارد. آرتروز با شغل و سن افراد مرتبط است و مشاغلی که فشار فیزیکی زیادی را تحمل می‌کنند و افرادی که اصول وضعیت ایستادن، نشستن و استراحت کردن را رعایت نمی‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند.

وی افزود: سطح مفصلی با گذر زمان دچار تغییراتی می‌شود، استحکام استخوان‌ها کاهش یافته و سیستم عروقی کند شده و تغذیه سطوح مفصلی کاهش می‌یابد. سطوح مفصلی که غضروفی هستند شروع به ساییده شدن کرده و استخوان‌سازی‌های نابه‌جایی ایجاد می‌شود و در نتیجه در سنین بالاتر ابتلا به آرتروز نیز افزایش می‌یابد.

ارسطو تصریح کرد‌: ‌شایع‌ترین آرتروز مربوط به زانو است چرا که زانو حرکات مختلفی دارد. پس از آن نیز آرتروز ستوان فقرات بیشتر مشاهده می‌شود که دلیل این موضوع فشار زیادی است که به کمر افراد وارد می‌شود. مهره‌های پنجم و خاجی و مهره‌های پنجم و چهارم که حالت پایه‌ای برای کمر دارند دچار این عارضه می‌شوند. در این بیماران غضروف به حالت شفاف و انعطاف‌پذیر دیده نمی‌شود و تیره شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در آرتروز گردن نیز بیشتر مهره‌های چهارم و پنجم یا پنجم و ششم درگیر می‌شوند زیرا این مهره‌ها مرکز حرکات گردن هستند. همچنین در مفصل ران آرتروز دیده می‌شود.

وی افزود: در آرتروز به دلیل بر هم خوردن سازه سطح مفصلی منجر به افزایش ترشح مایع مفصلی و ادم یا تورم می‌شود. ادم نیز منجر به فشار به ساختارهای زیرین خود شده و در نتیجه چرخه معیوبی ایجاد می‌شود. این مشکل منجر به کاهش کیفیت زندگی و درد در ناحیه مربوط و حتی دردهای راجعه می‌شود. دردهای التهابی اصولاً نیمه شب‌ها به اوج خود می‌رسند و فرد را درگیر می‌کنند.

ارسطو خاطرنشان کرد: آرتروز‌ بیماری شایعی است و در ایران علت آن وضعیت‌های غلط بدنی است. بسیاری از افراد به حالت چمباتمه یا روی زانو می‌نشینند و هنگام ایستادن یا در محل کار نیز وضعیت درست بدن را رعایت نمی‌کنند. فعالیت بدنی نیز بین مردم کم است که می توان در خانه با انجام فعالیت‌های ایروبیک این مشکل را حل کرد ولی مردم علاقه‌ای به ورزش نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: برای درمان این عارضه می‌توان از لیزردرمانی، فیزیوتراپی، مغناطیس‌درمانی و دارودرمانی استفاده کرد. استفاده از زانوبند، کمربند و گردنبند طبی نیز می‌تواند موثر باشد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.