وعده افزایش صادرات خودروسازان در سال تولید ملی

با وجود کاهش ۳۶ درصدی میزان تولید خودرو در چند ماه نخست سال ۲ خودروساز بزرگ کشور وعده افزایش صادرات محصولات خود را در سال جاری داده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، چند ماه پیش غوغای خبر کاهش تولید انواع خودرو در کشور برپا شد و کارشناسان مختلف به ارایه نظر در خصوص چرایی این مسئله پرداختند.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت که در یک ماه نخست سال از بیان کاهش تولید خودرو، خودداری می کرد در نهایت در آمار ماهانه خود میزان کاهش تولید انواع خودرو را در ۳ ماه نخست سال ۳۶٫۴ درصد عنوان کرد.

براساس این آمار میزان تولید خودروهای سواری در فصل بهار با کاهش ۳۷٫۳ درصدی به ۲۰۸ هزار و ۵۸۳ دستگاه رسید.

* کمبود نقدینگی مهمترین دلیل کاهش تولید خودرو

در این شرایط افراد مختلف در خصوص دلایل این کاهش اظهارنظر کردند و مهمترین دلیل را مشکلات مالی و کمبود نقدینگی دانستند.

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان عدم ارایه تسهیلات لازم به خودروسازان را مهمترین دلیل این امر عنوان کرد و افزود: بانک ها تسهیلات طولانی مدت در اختیار صنعت خودرو قرار نمی دهند.

همچنین اکبریان نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز دلیل کاهش ۳۶ درصدی تولید خودرو را کمبود نقدینگی خودروسازان و عدم هماهنگی آنها با سیستم بانکی کشور دانست.

وی در خصوص راه حل این مشکل افزود: مجلس از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای درخواست پیگیری این موضوع را داشته است.

* تامین مالی ۲ هزار میلیاردی

براساس این گزارش یکی از راه حل های این مشکل موضوع تامین مالی خودروسازان بوده و طبق مصوبه کارگروه حمایت از تولید قرار شده که ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به ۲ گروه خودروسازی اختصاص پیدا کند.

* افزایش ۴۵ درصدی صادرات ایران خودرو

در این شرایط که صنعت خودروسازی کشور با معضل تامین مالی و کاهش تولید درگیر است، مدیران عامل ۲ گروه خودروسازی از افزایش صادرات محصولات تولیدی خبر داده اند که این امر در صورت تداوم راهی روشن در صنعت خودروسازی کشور متصور می سازد.

در این ارتباط نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت:‌ براساس نقشه راه ایران خودرو در سال ۹۱ شاهد جهش صادراتی محصولات این شرکت خواهیم بود.

وی با اشاره به سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی برندملی در سبد محصولات صادراتی ایران خودرو تصریح کرد: در ۳ ماهه اول امسال چهار هزار و ۵۷۲ دستگاه خودرو از این شرکت صادر شده که از نظر تعداد ۴۵ درصد و از نظر ارزش ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته  است.

نجم الدین اظهار داشت:  ایران خودرو تاکنون به ۳۰ کشور دنیا که بیشتر جزو کشورهای مشترک المنافع مناطقه خاورمیانه، اروپا و آمریکای  جنوبی و آفریقا بوده است.

* افزایش ۱۰۰ درصدی سایپا در سال ۹۱

همچنین طبق آمار گروه خودروسازی سایپا میزان صادرات محصولات این شرکت در ۴ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش هم اکنون حدود ۸۰ هزار دستگاه خودرو از مصولات سایپا در بازارهای جهانی در حال تردد هستند.

لازم به ذکر است: نگاه خودروسازان به مقوله صادرات نگاهی مثبت و اقتصادی بوده و براساس استراتژی های کلان به تحقق اهداف بلندمدت کشور کمک می کند و این امر باید هر چه بیشتر مورد توجه خودروسازان قرار بگیرد.

البته تامین مالی خودروسازان و رفع مشکلات داخلی و به تعادل رسیدن تولید به طی این مسیر طولانی با سرعت بیشتر کمک می کند و مسئولان دولتی و سیستم بانکی باید هر چه بیشتر به تامین مالی خودروسازان توجه داشته باشند./عب

گزارش از فهیمه سید حدادی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.