وقتی دنیرو، براندو را کارگردانی می‌کند

جام جم آنلاین: مارلون براندو و رابرت دنیرو در یک فیلم. این «پدرخوانده» نیست. شاید قدرت «پدرخوانده» را نداشته باشد. اما وقتی نام براندو و دنیرو را در تیتراژ می‌بینید،دو اسطوره ابدی سینما؛ براندوی پیر و البته کمی خرفت در آخرین فیلمی که کامل بازی کرد در مقابل دنیرو، در اوج شهرت و محبوبیت؛ به هر حال فراموش نکنید این فیلم پرحاشیه و تمام سختی‌هایی که برای ساختش داشته، فیلمی تماشایی و به یادماندنی از آب درآمده و تماشای آخرین بازی براندوی افسانه‌ای آن هم در کنار دنیرو، بهترین دلیل برای ثبت خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سینمای جهان است.

نیک ولز، یک مجرم حرفه‌ای است و تصمیم می‌گیرد که جرم و جنایت را کنار بگذارد و آدم خوبی شود. چون نزدیک بود در آخرین کارش گرفتار شود. هدفش این است که در صلح آرامش زندگی کند. اما خیلی زود، ماکس، دوست نزدیک و شریکش می‌آید و پیشنهادی به نیک می‌دهد که او نمی‌تواند رد کند. یک قاچاق نان و آبدار…

رابرت دنیرو در فیلم «امتیاز» باز هم خلافکار است. یک روز گفته بود اگر هنرپیشه نمی‌شد، شاید خلافکار می‌شد. او در فیلم «امتیاز» نقش نیک را بازی می‌کند. تقابل او با مارلون براندو، آنقدر جذاب هست که فیلم را به یکی از پرفروش‌ترین‌های سال ۲۰۰۱ تبدیل کند. به خصوص با توجه به حضور ستاره‌های دیگری از جمله ادوارد نورتن و آنجلا بَسِت. فرانک ریچارد آزنوویکس با نام استعاری ریچارد آز کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد. آز با توجه به بازی در ۱۱۶ فیلم و سریال در مقابل ۱۵ کارگردانی، بیشتر بازیگر است تا فیلمساز. اما نه در فیلم‌هایی که بازی کرده و نه فیلم‌هایی که ساخته موفقیت چشمگیری به دست آورده. به جز این فیلم که به رغم همه انتقادات، مورد توجه بسیاری از مردم و منتقدان قرار گرفت. فیلم «امتیاز» را با فیلم «دانی براسکو» هم مقایسه می‌کنند. فیلمی با نقش‌آفرینی خیره‌کننده آل پاچینو.

ساخت این فیلم حواشی زیادی داشت. جالب است بدانید براندو که به گفته خبرنگاران بدخلق‌تر از همیشه‌اش شده بود، آز، کارگردان فیلم را مدام «فوزی» و یا «خانوم پیگی» خطاب می‌کرد. چون آز در برخی کارهای عروسکی، دوبلور این دو شخصیت بود. این رفتارهای براندو آنقدر برای آز آزاردهنده شده بود که دنیرو وارد کار شد و مستقیما به کارگردانی و بازیگردانی پرداخت و آز از طریق یک هدست نکات را به او گوشزد می‌کرد تا با خود براندو رو در رو نشود. پس می‌توان گفت بازی براندو با کارگردانی دنیرو انجام شده‌است.

برای این که باور کنید او چقدر در این فیلم، کارگردان را اذیت کرده، این را هم بدانید که در آخرین سکانس فیلم، او قرار است لبخند بزند اما هرگز این کار را نمی‌کند. با این که یک روز تمام وقت صرف سکانس آخر می‌شود، براندو حاضر به لبخند زدن نمی‌شود و دست آخر به وسیله کامپیوتر، برای او لبخندی کوچک درست می‌کنند.

ابتدا قرار بود مایکل داگلاس نقش نیک ولز را بازی کند. اما در نهایت دنیرو برای این نقش برگزیده شد.

به هر حال فراموش نکنید این فیلم پرحاشیه و تمام سختی‌هایی که برای ساختش داشته، فیلمی تماشایی و به یادماندنی از آب درآمده و تماشای آخرین بازی براندوی افسانه‌ای آن هم در کنار دنیرو، بهترین دلیل برای ثبت خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سینمای جهان است.

فیلم «امتیاز» ، ساعت ۲۱:۰۰ روز پنجشنبه، ۶ مهر از شبکه نمایش پخش می‌شود. این فیلم در ساعت ۱۱ صبح جمعه، ۷ مهر هم تکرار می‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.