وقتی اوضاع قاراشمیش می‌شود این ۵ پشه هم فلسفه یاد می​دهند

۱۹ام بهمن ،

طاهره ایبد در این باره گفت: مجموعه ۳ جلدی «بیز بیز پشه» روایت ماجرای ۵ پشه است که در یک زمان به دنیا می‌آیند و به نوعی اعضای یک خانواده‌اند؛ تولدشان با بی‌اطلاعی و بهت کامل از دنیای اطرافشان همراه است و در همین حین به طور غریزی متوجه نور تیر چراغ برق شده و به سمت آن پرواز می‌کنند. وقتی به نور می‌رسند، تیر چراغ برق می‌خواهد با تعریف کردن قصه‌ای برای این پشه‌های نوزاد آن‌ها را ساکت کند و وقتی می‌گوید «یکی بود، یکی نبود…» سئوالاتی فلسفی برای این پشه‌ها ایجاد می‌شود و می‌پرسند اونی که بود کی بود؟ اونی که نبود کی بود؟ چرا فقط یکی بود دو تا نبود؟ و ….

این داستان‌نویس در ادامه با اشاره به این مهم که قصه‌های «بیز بیز پشه» به طور ناخودآگاه رنگ و بویی فلسفی و البته طنزآمیز یافته، افزود: به طور کلی در سراسر اثر نگاهی هستی شناختی به جهان وجود دارد، اما باید بگویم از ابتدا که برای نوشتن این قصه‌ها دست به قلم شدم، تصور نمی‌کردم چنین ویژگی‌هایی در این اثر پدید آید. ضمن این‌که اساسا چنین قصدی هم نداشتم. اما گویا شخصیت‌های اصلی داستان (پشه‌ها) ذهن مرا نیش می‌زدند.

این نویسنده کودک با بیان این‌که در بازار کتاب آثار کودک و نوجوانی که توانسته باشد مسائل فلسفی را به شکلی نرم و جذاب برای این این گروه سنی مطرح کند وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تلاش برای آموزش فلسفه و تفکر فلسفی به کودکان از سال‌ها قبل در بعضی کشورها آغاز شده و در ایران تازه در حال شکل گیری است؛ به نظر من هدف اصلی از آموزش فلسفه به تفکر واداشتن انسان‌هاست و اگر در جامعه‌ای انسان‌ها از کودکی اندیشیدن را بیاموزند و نگاه و نقش متفاوتی را در جهان و جامعه تجربه کنند و از شخصیت انسانی کلیشه شده فاصله بگیرند می‌توان انتظار داشت در چنین جامعه‌ای اتفاقات فرهنگی و اجتماعی خوبی رخ دهد.

«بیز بیز پشه» عنوان کلی اثر است که در مجموع از سه جلد تشکیل شده است؛ عنوان جلد اول «یکی بیز یکی نبیز»، جلد دوم «ویز ویز تره» و عنوان جلد سوم «خان بیز پشه» است. هر جلد این مجموعه متشکل از ۵ داستان است که در مجموع می‌شود ۱۵ داستان؛ کار نگارش همه این داستان‌ها به پایان رسیده و قرار است به همت گروه طنز واحد ادبیات کودک و نوجوان و از سوی انتشار یافتنات سوره مهر روانه بازار کتاب شود.

این نویسنده‌ ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به در دست انتشار یافتن بودن داستان «گرگ گنده و ماهی خپله» به ایسنا، گفت: این داستان برای خردسالان و کودکان نوشته شده است و یک راوی دارد که ماجرای گرگی را روایت می‌کند که می‌خواهد ماهی بگیرد، اما یک‌هو گرگ وارد ماجرا می‌شود و می‌گوید راوی دارد داستان را اشتباه روایت می‌کند. بعد گرگ داستان خودش را روایت می‌کند. اما بعد ماهی داستان او را قطع می‌کند و می‌گوید گرگ اشتباه می‌گوید و ماهی داستانش را تعریف می‌کند و ما در نهایت هم متوجه نمی‌شویم که کدام داستان درست است. در واقع داستان پایانی باز دارد.این داستان قرار است در نشر چکه منتشر شود.

او دیگر کتاب در دست انتشار یافتن خود را داستان طنز «بی‌بو بی‌ بی‌بو» خواند و گفت: این داستان ماجرای ماشین پلیس، آمبولانس و ماشین آتش‌نشانی است که از کارهای‌شان خسته شده‌اند و می‌خواهند جای‌شان را با هم عوض کنند و به طور مثال ماشین آتش‌نشانی می‌رود دنبال دزدها. این داستان طنز و فانتزی که برای کودکان نوشته شده است، در نشر چکه منتشر می‌شود. ایبد همچنین از نگارش رمانی برای نوجوانان خبر داد و گفت: این رمان «اوضاع قاراشمیش می‌شود» نام دارد و ماجرایش از این‌جا آغاز می‌شود که عمو نوروز نمی‌خواهد عمو نوروز باشد و شهر به هم می‌ریزد و اوضاع قاراشمیش می‌شود. این رمان قرار است در نشر همشهری منتشر شود.

او در ادامه از زیر چاپ بودن کتاب دیگری با عنوان «خاله پیره و خاله پیرتره» خبر داد و گفت: این داستان ماجرای دو پیرزن است که هر دفعه خاله پیره می‌رود سراغ خاله پیرتره و به او می‌گوید، به طور مثال درخت تو بزرگ‌تر است، آن را با درخت من عوض کن و یا باغچه‌ی تو بزرگ‌تر است، آن را با باغچه‌ی من عوض کن. اما خاله پیرتره قوز بزرگ‌تری دارد و به خاله پیره می‌گوید حالا که تو همه‌ی چیزهای بزرگ‌تر را داری، باید قوز من را هم بگیری و خاله پیرتره قبول می‌کند. این داستان طنز که برای کودکان نوشته شده، در نشر پیدایش منتشر می‌شود.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.