وکلای تسخیری دادگاه حریری، کیفرخواست علیه اعضای حزب الله را رد کردند

به گزارش ایرنا از بیروت، ‘آنتوان قرقماز’ قاضی و مسئول دفاع از ‘مصطفی بدرالدین’ عضو حزب الله و متهم اول پرونده ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان با اشاره به غیرقانونی بودن صدور کیفرخواست دادگاه بین المللی مبنی بر متهم کردن بدرالدین و سه عضو دیگر حزب الله مبنی بر دست داشتن در عملیات ترور حریری، از ‘دانیل فرانسین’ قاضی امور مقدماتی دادگاه بین المللی حریری خواست تا کیفرخواست این دادگاه را باطل اعلام کند.

به دنبال بررسی های دقیق و لازم در مسئله قانونی بودن صدور کیفرخواست دادگاه بین المللی حریری، قرقماز و دیگر وکلای متهمان پرونده ترور حریری، به غیر قانونی بودن صدور این کیفرخواست پی برده اند و این مسئله به تأیید کلیه وکلای متهمان پرونده رسیده است.

وکلای متهمان پرونده ترور حریری بر این اعتقاد هستند که ‘دانیل بلمار’ دادستان کل دادگاه بین المللی حریری، دستور صدورکیفرخواست این دادگاه را در خارج از مهلت قانونی مأموریت خود صادر کرده است؛ از این رو این دستور از لحاظ قانونی باطل به شمار می آید.

دانیل بلمار در سال ۲۰۰۷ میلادی ( ۱۳۸۶ )از سوی ‘بان کی مون’ دبیرکل سازمان ملل به عنوان دادستان کل دادگاه بین المللی حریری به مدت سه سال منصوب شد ولی صدور کیفرخواست در خارج از مدت قانونی مأموریت بلمار درسال ۲۰۱۱ میلادی ( ۱۳۹۰ )رخ داد؛ از این رو این کیفرخواست باطل محسوب می شود.

رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ ( ۱۳۸۴ )مورد حمله قرار گرفت و در جریان این ترور، ۲۳ نفر کشته شدند.

به دنبال این رویداد، دادگاه بین المللی حریری با صدور قطعنامه ۱۷۵۷ ازسوی سازمان ملل درلاهه تشکیل شد ولی تأسیس این دادگاه از دیدگاه حزب الله و طرفداران آن در لبنان غیرقانونی بود.

مخالفین این دادگاه دلایل مختلفی در نامشروع بودن این دادگاه مطرح می‌کنند و مهمترین ایرادی که گرفته می‌شود این است که معاهده مؤسس این دادگاه هیچگاه از سوی مجلس لبنان به تصویب نرسیده است.

به دنبال وقوع این حادثه لبنان، دست خوش تحولات و تغییرات سییاسی بسیاری شد و برخی گروههای ضد سوری در لبنان، با نادیده گرفتن عامل اسراییلی، انگشت اتهام را به سوی سوریه نشانه رفتند و بعد از شکست در این توطئه، با صدور کیفرخواستی عناصری از حزب الله را به ترور رفیق حریری متهم کردند.

حزب الله با غیرقانونی خواندن دادگاه بین المللی و سیاسی خواندن آن، این دادگاه را اسراییلی تلقی خواند و احکام صادره از آن را نیز باطل شمرد.

خاورم*۲۰۲۳**۱۰۳۰ **۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۳۲۶۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.