ویژه‌برنامه‌های شبکه مستند در دهه فجر

۳۰م دیماه ،

جام جم آنلاین: شبکه مستند سیما برای ایام مبارک دهه فجر انقلاب برنامه‌های ویژه‌ای همچون «خط سرخ انقلاب»، «ما نیز روزگاری»، «ایران، انقلاب اسلامی»، «نهضت امام خمینی (ره)»، «یکی مثل همه»، «سرزمین من» و «جوانی من در خیابان انقلاب جا مانده» را تدارک دیده است.

«خط سرخ انقلاب» را علی عطشانی در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای برای شبکه مستند سیما تولید کرده است و به بررسی ویژگی‌های عاشورایی انقلاب اسلامی ایران بر پایه صحبت و گفت‌وگو با مبارزین و مطلعین سرشناس آن دوران و اینکه سبقه و وجهه اصلی انقلاب ایران، اسلامی و مذهبی بودن آن است، می‌پردازد.

از دیگر تولیدات شبکه مستند برای این ایام می‌توان به مجموعه  ۳۵ قسمتی «ما نیز روزگاری» ساخته حاجعلی محمدی اشاره کرد. این مجموعه روایتی از خاطرات عزت شاهی به عنوان یک مبارز در آن دوران که از اوضاع معیشتی تا گرایشات گروه‌های مختلف سیاسی، مذهبی و مبارزین دوران انقلاب است و از ابتدای بهمن هر شب به غیر از جمعه‌ها به روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مستند «ایران، انقلاب اسلامی» در ۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای ساخته شده است. موضوع این برنامه انقلاب و حوادث روزهای انقلاب به روایت مستند سازان است  که بیان خاطرات نحوه کار و فیلمبرداری آنها در آن زمان و اینکه چه اتفاقاتی در حوزه تهیه فیلم و گزارش و … افتاده بود و این کار در آن زمان به چه نحوه‌ای بوده است.

«نهضت امام خمینی (ره)» نیز در ۱۸ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به بررسی چگونگی شکل گیری نهضت حضرت امام راحل از ابتدای سالهای ۴۲ تا اوج انقلاب و پیروزی آن خواهد پرداخت.

«یکی مثل همه» ساخته محمدرضا دزفولی خاطرات اشخاص در مورد مکان‌هایی مانند میدان انقلاب تهران و بررسی وضعیت حال و قبل این مکان‌ها و بررسی ویژگی آنها از لحاظ فرهنگی و شهری و مهندسی، منتظران آن زمان حضرت امام(ره)، چگونگی فیلم برداری و ثبت آن لحظات تاریخی در اوج و بحبوحه انقلاب در سطح شهرها و علی الخصوص تظاهرات و راهپیمایی‌ها را به تصویر می‌کشد. این مجموعه در هفت قسمت ۲۵ دقیقه‌ای تولید شده است.

«سرزمین من» را محمد مهدی ابراهیمی نصر با مشارکت مرکز اسناد انقلاب اسلامی ساخته است. این مستند که یک قسمت ۳۰ دقیقه‌ای آماده پخش شده است، تاریخ آخرین سالهای رژیم منحوس پهلوی از ۵۳ تا ۵۷ را روایت می‌کند.

همچنین مستند ۵۰ دقیقه‌ای «جوانی من در خیابان انقلاب جا مانده» ساخته محمد داوودی، خاطرات جوانان انقلابی و مبارز در مورد حوداث و اوضاع آن زمان را به تصویر خواهد کشید. (فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.