ویژگی‌های تربیتی امام خمینی(ره) در کلام آیت‌الله مصباح یزدی

سه شنبه ۲۶ اردیبهشت – ۰۳:۰۳:۵۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- آیت‌الله مصباح یزدی در سخنانی، به تبیین ویژگی‌های تعلیم و تربیت اسلامی در دیدگاه امام خمینی(ره) پرداخت.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازمرکز خبر حوزه،  رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر امروز در همایش امام خمینی(ره) و تعلیم و تربیت اسلامی که در سالن شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، ضمن قدردانی از برگزاری این همایش اظهار داشت: با برگزاری این گونه همایش‌ها، علاوه بر این که فرمایشات حضرت امام(ره) درباره تعلیم و تربیت اسلامی تبیین می‌شود، باید تحلیل هم شود.
ایشان ادامه داد: سیره تعلیم و تربیت امام خمینی(ره) و رفتار ایشان در خانواده، کشور و در عرصه بین‌الملل باید مورد بررسی و به همگان ارائه گردد.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تفاوت‌های موجود میان سیره امام خمینی‌(ره) در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی با سایر صاحب‌نظران در این عرصه ادامه داد:‌ تعلیم و تربیت برای این است که استعداد‌های نهفته در افراد، شکوفا و به فعلیت برسد  که در این راه، اساتید مربوطه،‌دیدگاه‌های متفاوتی دارند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در فرقه‌های مختلف و مدعی عرفان، عده‌ای هستند که به خلوت و دوری از اجتماع تأکید دارند و توجیه آنها نیز این گونه است که افراد برای رشد عرفانی، نیاز به تمرکز دارند که در اجتماع بود سدی در برابر این تمرکز است.
ایشان با بیان این که عده‌ای هم در کنار این‌ها، نه تنها بر اجتماعی بودن تأکید دارند، بلکه نسبت به کناره‌گزینی از جامعه مخالفت می‌کنند، گفت: امام خمینی(ره) جزو این گروه بودند و نه تنها با گرایش نخست مخالف بودند،‌ بلکه بیشترین فردی بودند که فعالیت‌های اجتماعی داشتند و این را به دیگران نیز توصیه می‌کردند.
عضو خبرگان رهبری یادآور شد: این مسئله در سیره پیامبر اسلام وائمه معصومین(علیهم‌السلام) نیز وجود داشت، چون،‌اگر آنها تنها مشغول ذکر و عبادت بودند، دلیل بر به شهادت‌ رساندن آنها نبود.
ایشان با بیان این که امام خمینی(ره) در برخی موارد، کناره‌گیری از اجتماع را مانند ترک نماز می‌دانستند،‌ افزود: هدف از آفرینش انسان این است که در تمامی ابعاد روحی رشد یابد که این رشد با کنترل نگاه، کلام، قلب و… انجام می‌شود،‌حال اگر کسی به کناره‌ای رفت و تنها مشغول ذکر و عبادت شد،‌درست است که از نظر روحی رشد می‌یابد،‌ولی از ابعاد دیگر باز می‌ماند؛ چنین مسئله‌ای، هدف اصلی آفرینش انسان نیست.
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: تربیت درست اسلامی این است که تمامی ابعاد روحی انسان رشد یابد و تأکید کردن بر یک مسئله و فراموش کردن مسائل دیگر، با تربیت درست اسلامی سازگاری ندارد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که امام خمینی(ره) در تمامی عرصه‌‌های روحی رشد یافته بودند، گفتند‌: امام(ره) در این عرصه با تربیت خود، جامعه را نیز به این تربیت آشنا نمود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۱۵۱۵۰۳۵۹۸۹۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.