وکیل آسانژ خروج وی را از سفارت اکوادور در لندن خواستار شد

۲۱ آبان ،

rt-13.jpg

وکیل موسس پایگاه اینترنتی “ویکی لیکس” گفت: به سبب اینکه ممکن است شرایط جسمانی موکلش وخیم‌تر شود، وی نباید بیشتر از این در سفارت اکوادور در لندن بماند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نووستی، جولیان آسانژ ۴۱ ساله، موسس پایگاه اینترنتی افشاگر “ویکی‌لیکس” از ماه ژوئن سال جاری میلادی در سفارت اکوادور در لندن پنهان شده تا از استرداد خود به سوئد جلوگیری کند.

وی در صورت استرداد به سوئد با دادگاهی شدن در خصوص پرونده اتهامات تجاوز جنسی روبرو می‌شود؛ اتهاماتی که وی معتقد است پرونده‌سازی‌های سیاسی علیه وی است.

بالتازار گارزون، قاضی سابق اسپانیایی و وکیل کنونی آسانژ که در حال حاضر در برزیل به سر می‌برد، گفت: اگر آسانژ به ماندن در سفارت اکوادور در لندن ادامه دهد، با مشکلات جدی روحی و جسمانی مواجه خواهد شد.

به گفته وکیل آسانژ، وی هم‌اکنون در یک اتاق کار بسیار کوچک زندگی می‌کند که محتویات داخل اتاق یک تشک، یک قفسه کتاب بسیار کهنه و یک میز کوچک گرد با صندلی‌های چرمی است. در این اتاق یک تردمیل نیز وجود دارد که وی هر روز بین سه تا پنج مایل بر روی آن می‌دود. او یک رژیم ورزشی سخت دارد و هر روز با مربی خصوصی دیدار می‌کند اما اوضاع سلامتی او سبب نگرانی است.

وکیل آسانژ افزود، موکلش از دادگاهی شدن در سوئد فرار نمی‌کند اما می‌ترسد که از سوئد به آمریکا مسترد و در آنجا به جاسوسی متهم شود.

وی افزود: ما خواهان برگزاری دادگاه در سوئد با توجه به شرایط امنیتی هستیم.

دولت اکوادور با پناهندگی آسانژ به این کشور در ماه اوت موافقت کرد اما وی همچنان با خطر دستگیری به محض خروج از ساختمان سفارت اکوادور در لندن مواجه است.

سایت افشاگر ویکی‌لیکس هنگامی که در سال ۲۰۱۰ میلادی صدها هزار اسناد محرمانه و دیپلماتیک آمریکا را فاش کرد به عنوان یکی از دشمنان دولت واشنگتن شناخته شد.

مقام‌های آمریکا هنوز درخواست استرداد وی را از سوئد رد نکرده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.