یادداشت//روزهای چشم انتظاری نوبت اجرای عمومی

هنرنمدان شرکت کننده در جشنواره چهاردهم تئاتر عروسکی پس از اتمام این دوره روزهای چشم انتظاری نوبت اجرای عمومی را آغاز می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران-جشنواره چهاردهم تئاتر عروسکی پس از ۱ هفته اجرای آثار نمایشی در سالن‌های مختلف از سوی تهران، شهرستان‌ها و کشورهای مهمان به کار خود پایان داد.

این جشنواره که در گام چهاردهم خود قرار داشت از نظر برخی از مسئولان و مدیران اجرایی تجارب بسیار بدست آورد و از لحاظ کیفی قدم‌های مثبتی بر داشت.

اما بسیاری از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره به دلیل ناهماهنگی‌های سالن‌های اجرا و تعطیل بیش از اندازه دلخور و ناراضی بودند.

البته باید گفت، شتابزدگی یکی از مسائل اصلی هر جشنواره‌ای است، اما نکته این جاست که دل هنرمندان تئاتر عروسکی به این جشنواره به منظور ارائه آثارشان خوش است زیرا در طول سال باید به هر دری بزنند تا بتوانند نمایشی که برای آماده سازی آن زحمات فراوان کشیده‌اند، برای تنها ۲ هفته به اجرا ببرند، آن هم در شرایطی که همه هزینه‌های آماده سازی یک اثر به عهده کارگردان و گروه است و به اصطلاح همه را باید از جیب بگذارند.

جشنواره تئاتر عروسکی رفت تا ۲ سال دیگر دوباره بازگردد و مشخص نیست که در طول این ۲ سال چقدر به اجراهای عروسکی و دست کم  اجرای عمومی آثار جشنواره بها داده می‌شود.

مسئولان،‌در خصوص اجرای عمومی وعده‌های زیادی در این جشنواره دادند اما هر وقت با خروجی و نتایج عملی آن روبرو شویم آن وقت می‌توانیم درست قضاوت کنیم اکنون زمان مناسبی نیست.

یونیما به خصوص درطول ۲ سال گذشته برای بقای تئاتر عروسکی و گسترده‌تر کردن آن در سراسر کشور تلاش بسیار کرده است و باید گفت تنها روزنه امید ماندگاری تئاتر عروسکی عملکرد و فعالیت یونیما در خارج از جشنواره است.

اما تئاتر عروسکی با قدمتی که در کشورمان دارد برای زنده‌ماندن دست و پا می‌زند.

و باید اقرار کنیم که با خلاقیت های زیادی از سوی هنرمندان این حوزه تئاتری روبرو می‌شویم.

می‌گویند ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است به امید این که خلاقیت روز به روز هنرمندان عروسکی به همراه خانه‌دارشدنشان به این حوزه تئاتری جدیت وروحی دوباره ببخشد./ی۲

یادداشت از: شیوا حمیدخانی.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.