یادداشت//هنر تعزیه،ماندگار در مناسبت‌های تاریخ

هنر تعزیه،هنر نمایشی سنتی اصیل ایرانی در سنوات مختلف و در ادوار تاریخی متقارن با مناسبت‌های مذهبی،پرمخاطب‌تر از همیشه بوده است. یادداشت از :شیوا حمید خانی

باشگاه خبرنگاران-شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان بهترین بهانه برای روی آوردن دوباره به هنرهای نمایشی سنتی است.
هنرهایی چون نقالی و تعزیه،از هنرهای نمایش سنتی اصیل ایرانی امروزه تنها در مناسبت‌هایی خاص اجرا و به نوعی احیا می‌شوند.
هرچقدر در زنده ماندن این هنر بکوشیم؛اما واقعیت این است که بهترین زمان برای این اجراها مناسبت‌های مذهبی است؛زیرا در این ایام تماشاگران نیز آماده‌تر و به نوعی با فراغ بال به پای تعزیه‌ها می‌نشینند و همچنین مخاطبانی که تخصصی به این حرفه می‌نگرند بهره‌مند خواهند شد.
هنرمندان پیشکسوت تعزیه،هم اکنون در هر شرایطی آمادگی ارائه یک تعزیه ماندگار را دارند؛اما همان طور که بر همه واضع و بدیهی است وقتی در یک مناسبت اجرا می‌شوند از جایگاهی ویژه برخوردار خواهند بود.
تنها مسئله مهم در ایامی چون شب‌های قدر،زنده نگه داشتن حال و هوای این شب‌ها و عبادت  ست که هنرهای نمایشی همچون تعزیه حال و هوایی ملموس تر به این فضا می‌دهد.
تعزیه‌های اصیل قدیمی که هر کدام از آن‌ها با کوشش پژوهشگرانی چون “داودفتحعلی بیگی” جمع‌آوری و منتشر شده،خود گواهی بر این مسئله است که از زمان‌های بسیار دور در هر مناسبتی مثل ماه مبارک رمضان و محرم تعزیه خوانده می‌شده و مردم بیش از هر زمان دیگری از آن استقبال می‌کردند./ه
یادداشت از :شیوا حمید خانی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.