یک حزب ترکیه‌ای حامی کردها انجام مذاکرات میان آنکارا و پ.ک.ک را خواستار شد

رهبر حزب اصلی کردهای ترکیه انجام مذاکرات میان دولت و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) را خواستار شد تا بدین وسیله از بروز خشونت‌های آتی جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، “گلتان کیساناک”، رهبر حزب صلح و دموکراسی ترکیه گفت: خشونت هم اکنون از جانب کردها صورت می‌گیرد و اگر بعدا تشدید شود، خطری برای کشور تلقی می‌شود چرا که ممکن است این تنش‌های قوی به بروز تنش‌های اجتماعی دامن بزند. بنابراین استفاده از مسیر مذاکره و گفت‌وگو بهتر است.

به رسمیت شناختن هویت کردها و حقوق آن‌ها یکی از موارد بنیادی برای ترکیه به منظور پیوستن به اتحادیه اروپاست.

رهبر حزب صلح و دموکراسی ترکیه افزود: مشکل کردها، در مورد حقوق آنها و آزادی است. این یک مساله قانونی و مشروع است و یک راه حل منطقی نیازمند یک بنیاد و نهاد قانون اساسی است. ما نیازمند تمرکز بر سیاست‌هایی برای برقراری صلح و ایجاد جوی صلح آمیز هستیم.

برخی از تحلیلگران سیاسی این خشونت‌ها را با شکست مذاکرات سری صلح میان مقام‌های اطلاعاتی ترکیه و مذاکره کنندگان پ.ک.ک در سال ۲۰۱۰ در اوسلو مرتبط می‌دانند.

این در حالیست که برخی از مردم ترکیه و مخالفان حزب صلح و دموکراسی، آن را با پ.ک.ک در ارتباط می‌دانند؛ ادعایی که رهبر حزب مذکور آن را رد می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.