یک متخصص تغذیه به آریا اعلام کرد: شرایط روزه گرفتن بیماران کلیوی

خبرگزاری آریا-دکتر احمد رضا درستی در خصوص شرایط روزه گرفتن بیماران کلیوی و مواردی که باید در تغذیه و فعالیت خود رعایت کنند مطالبی را عنوان کرد.
دکتر احمد رضا درستی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان آریا با اشاره به روزه در بیماران کلیوی بیان کرد:افرادی که تشکیل سنگهای ادراری در آن ها فعال بوده و بیش از ۲ سنگ ادراری ظرف مدت ۶ ماه داشته اند و یا هم اکنون دارای سنگ ادراری هستند، بهتر است موارد احتیاط را در زمینه مصرف مایعات رعایت کنند.
به گفته این متخصص تغذیه، خوردن غذاهای حاوی اگزالات از قبیل چای پررنگ، کاکائو، آجیل و برخی سبزیجات مثل کلم، اسفناج، گوجه فرنگی هم برای بیماران کلیوی سنگ ساز مضر است.
وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان افراد در معرض کم آبی شدید قرار می گیرند و مواد زائد با غلظت بالا در ادرارشان دفع می شود یادآور شد: افرادی که فقط یک نوبت سنگ ادارای درمان نشده داشته اند به شرط مصرف آب فراوان بین افطار تا سحر می توانند روزه بگیرند و ضروری است که تحت نظر پزشک باشند.
درستی توصیه‌ای به این افراد کرد و گفت: این افراد در طول روزه داری از انجام فعالیت های فیزیکی سنگین و قرارگرفتن در معرض تعریق خود داری نمایند و در طول شب برای رقیق کردن ادرار و شتشوی کلیه ها مایعات فراوان بنوشند و حتی الامکان حجم غذایی دریافتی را کمتر نموده و به خصوص در وعده سحری غذای سبک و آب زیاد بنوشند.
متخصص تغذیه تاکید کرد: بیماران کلیوی باید از مصرف غذاهای حاوی املاح سنگ ساز مانند نوشابه های گاز دار، غذای با منشا حیوانی که به علت دارا بودن فسفات زیاد دفع کلسیم از ادرار را افزایش می دهد خودداری کنند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.