یونانیان باستان برای من چه کار کرده‌اند؟

انتشارات محراب قلم جلد دیگری از مجموعه‌ی‌ «پیوند دیروز و امروز» را با نام «یونانیان باستان برای من چه کار کرده‌اند؟» روانه کتاب‌فروشی‌ها کرد.

به گزارش ایبنا «یونانیان باستان برای من چه کار کرده‌اند؟» را «پاتریک کتل» نوشته و «مجید عمیق» آن را به فارسی برگردانده است.

«دنیای پیشرفته‌ی امروز از بسیاری جهات مدیون یونانیان باستان است. فیلم یا نمایش محبوب شما کدام است؟ آیا از وجود غول‌های افسانه‌ای و این موجودات عجیب و غریب در داستان‌هایی نظیر هری‌ پاتر حیرت می‌کنید؟ آیا از دیدن رقابت‌های ورزشکاران صاحب نام در مسابقات المپیک لذت می‌برید؟ اگر یونان باستان نبود، شما امروز حتی حق رای دادن هم نداشتید. »

کتاب «یونانیان باستان برای من چه کار کرده‌اند؟» در یازده فصل خدمات مختلف یونانیان در هنر، معماری، شیوه جنگ، ورزش، پیشرفت‌های علمی و دموکراسی را تشریح می‌کند.

بخش‌هایی از کتاب به مقایسه «دیروز» و «امروز» و پیوند این دو با یکدیگر اختصاص یافته است. در این بخش‌ها تاثیرات فرهنگ مردم یونان باستان در جهان امروز معرفی می‌شود.

در یکی از بخش‌های «دیروز» و «امروز» می‌خوانید:
«ارشمیدس تلمبه‌ای را که از یک پیچ بزرگ تشکیل شده بود، اختراع کرد. کارایی این تلمبه چنان بود که هنوز هم از آن استفاده می‌شود. این وسیله به افتخار ارشمیدس، پیچ ارشمیدس نامیده می‌شود. شیوه کار این تلمبه به این صورت بود که یک پیچ بزرگ درون لوله‌ای که دو سر آن باز بود، قرار داده می‌شد. وقتی دسته‌ی این پیچ با دست یا یک آسیاب بادی چرخانده می‌شد. وقتی دسته‌ی این پیچ با دست یا یک آسیاب بادی چرخانده می‌شود، آب فضای بین درزهای پیچ را پر می‌کرد و در امتداد پیچ بالا می‌آمد و در نتیجه از جایی به جای دیگر منتقل می‌شد.
طرح اولیه‌ی پیچ ارشمیدس با گذشت بیش از دو هزار سال چندان تغییر نکرده است و هنوز هم از آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی، جلوگیری از طغیان آب و انتقال آب از جایی به جای دیگر استفاده می‌شود. اکنون مردم از وسیله‌ی مشابه دیگری به نام پیچ نقاله برای کشیدن مواد خشک، مثلاً ر ماشین‌های خرمن‌کوب استفاده می‌کنند.»

کتاب‌های مهتاب، واحد کودک و نوجوان انتشارات محراب قلم، «یونانیان باستان برای من چه کار کرده‌اند؟» را با شمارگان سه هزار و ۳۰۰ نسخه و به بهای دو هزار و ۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.