یک روزنامه آمریکایی: واشنگتن در مسیر جنگ با ایران

 خبرگزاری آریا- در صورتی که آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران بر اساس طرح ” گام به گام” عمل نکند واشنگتن در مسیر جنگ قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از ” نشنال اینترست ” ، رابرت مری در گزارشی می نویسد آمریکا امروز نیز به مانند دوران “فرانکلین روزولت” رئیس جمهور اسبق آمریکا در دهه ۴۰ در مسیر جنگ قرار دارد اوباما به مانند روزولت که وارد جنگ با ژاپن شد ایران را در محاصره تحریمهای شدید قرار داده و این در حالی است که ایران برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک ابراز آمادگی کرده است. همان طور که روزولت برای جنگ با ژاپن از سوی وینستون چرچیل نخست وزیر وقت انگلیس تحت فشار بود اوباما نیز از سوی بنیامین نتانیاهو برای جنگ با ایران تحت فشار قرار دارد.
اما میان شرایط این دو رئیس جمهور آمریکا تفاوت فاحشی وجود دارد. روزولت به واقع به دنبال جنگ با ژاپن بوده است اما مشخص نیست که جنگ با ایران خواست واقعی اوباما باشد.
مذاکرات بغداد حاکی از اختلافات اساسی میان ایران و گروه ۱+۵ است و به نظر نمی رسد در مذاکرات مسکو پیشرفتی محسوسی صورت گرفته باشد به ویژه اینکه اوباما برای راهیابی دوباره به کاخ سفید به دنبال ادامه یافتن مذاکرات تا ماه نوامبر است.
اگر به واقع امیدی برای دستیابی به توافق با ایران وجود داشته باشد واشنگتن وغرب در مذاکرات بغداد تمایلی برای ابراز آن نداشتند.
سید حسین موسوی سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که هم اکنون به عنوان محقق در دانشگاه پرینستون فعالیت دارد در کتابی تحت عنوان ” بحران هسته ای ایران ” که به تازگی منتشر شده است کشورهای غربی را که ایران را متهم به دستیابی به بمب اتم می کند به چالش کشیده است و می نویسد ایران به دنبال بمب هسته ای نیست.
سفیر سابق ایران در آلمان در کتاب خود می نویسد ایران در بهار ۲۰۰۵ در مذاکرات اتمی با غرب با هدف شفاف سازی پیشنهاد داد که میله های سوختی که در ساخت تسلیحات اتمی کاربردی ندارد را جایگزین اورانیوم غنی شده کند  که این پیشنهاد توسط انگلیس و آمریکا رد شد.
موسوی در ادامه می گوید در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱  ایران پیشنهاد داد در صورتی که غرب میله های سوخت مورد نیاز ایران برای اهداف صلح امیزهسته ای  را تامین کند ایران نیز با غنی ساز اورانیوم ۵ درصد موافق می کند. مدتی پس از آن روسیه برای حل مناقشه هسته ای ایران طرح ” گام به گام” را مطرح کرد که واشنگتن با هر دو این پیشنهاد مخالفت کرد.
موسوی معتقد است که راه حل دیپلماتیک برای حل بحران وجود دارد ودر صورتی که بر اساس معاهده “ان پی تی “غرب حقوق هسته ای ایران برای غنی سازی اورانیوم ۵ درصد را به رسمیت بشناسد ایران تمایل به اقدامات شفاف سازی دارد. این امر مورد پذیرش آمرریکایی هایی که به دنبال اعتماد سازی با ایران هستند  می باشد و در مقابل ایران نیز در راستای سیاست اعتمادسازی خواستار لغو تحریمها است.
سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده ایران خاطرنشان می کند ایران وغرب می توانند بر اساس طرح گام به گام که در راستای اعتمادسازی طرح شده عمل کنند  و در ازای کاهش فعالیتهای هسته ای ، حقوق هسته ای ایران در غنی سازی اورانیوم برای مقاصد صلح امیز را به رسمیت بشناسد.
 موسوی در ادامه می نویسد پیشرفت مذاکرات هسته ای بر اساس طرح گام به گام مستلزم حذف تدریجی تحریمها  است و در غیر این صورت توافق غیرممکن خواهد بود.
نویسنده مقاله در پایان می نویسد در صورتی که غرب بر اساس طرح گام به گام عمل نکند و ایران نیز بر موضع خود پافشاری کند درگیری نظامی میان ایران و آمریکا در پیش خواهد بود. 

 

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.