٣۵ سالگی آستانه پوکی استخوان ایرانیان

بر اثر نوشیدن بیش از حد نوشابه‌های گازدار، سن ابتلا به پوکی استخوان در ایرانیان به ویژه زنان به ٣۵ سال کاهش و میزان شکستگی‌ها سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

فارس : نوید عطار صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کاهش سن ابتلا به پوکی استخوان میزان شکستگی‌ها را سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد ادامه داد: هر بطری نوشابه دارای ۱۲ درصد یا ده قاشق چای خوری قند است که این میزان قند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های خطرناک متابولیکی مانند دیابت، چاقی، امراض قلبی – عروقی و سرطان است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: بر اثر نوشیدن بیش از حد نوشابه‌های گازدار، سن ابتلا به پوکی استخوان در ایرانیان به ویژه زنان به ٣۵ سال کاهش و میزان شکستگی‌ها سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

وی در ادامه به دیگر افزودنی‌های نوشابه اشاره کرد و افزود: علاوه بر کافئین، رنگ‌ها نیز یکی‌دیگر از افزودنی‌های نوشابه است که به دلیل سمی بودن، در کبد که محل سم‌زدایی از خون است، تجمع پیدا می‌کند و به مرور سبب ایجاد عوارضی مانند نارسایی‌های کبدی و یا حتی سرطان کبد می‌شود.

عطار گفت: رنگ‌های غیر استاندارد بعضی نوشابه‌ها با تجمع در کبد به مرور سبب ایجاد نارسایی در این عضو می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: دیگر افزودنی‌های نوشابه مانند اسید فسفریک، قند و افزودنی‌های نوشابه هر کدام سبب ایجاد عوارض و مشکلاتی برای بدن می‌شود.

وی افزود: در هر لیوان نوشابه ٣۵ تا ۵۵ میلی‌گرم کافئین وجود دارد که سبب بی‌خوابی و افزایش تپش قلب می‌شود و از سوی دیگر نوعی اعتیاد ایجاد می‌کند.

عطار افزود: پوکی استخوان، دیابت، کم خونی، چاقی، بیماری‌های قلبی-  عروقی، نارسایی‌های کلیوی و سرطان بیماری‌های شایع در اثر نوشیدن زیاد نوشابه‌های گازدار است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: اسید فسفریک موجود در نوشابه ضمن تخریب مینای دندان، سبب افزایش احتمال پوسیدگی دندان می‌شود که از این رو متخصصان توصیه می‌کنند برای اینکه تماس نوشابه با دندان‌ها به حداقل برسد، باید نوشابه حتماً با نی نوشیده و بلافاصله پس از مصرف نوشابه نیز دهان با آب شسته شود.

عطار اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین یکی دیگر از افزودنی‌های نوشابه است که می‌تواند سبب ایجاد ناآرامی و به هم خوردن سیستم خواب شود.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.