پاسخ ایران به جوسازی رسانه‌های آمریکایی در مورد حق غنی سازی کشورمان

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی مبنی بر عدم شناسایی حق غنی سازی برای کشورها در معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی)، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، پاسخی محکم و حقوقی به این ادعاهای بی اساس داد.

۲ روزنامه واشنگتن پست و نیویورک تایمز در سرمقاله‌های خود، ادعا کرده بودند که در معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، چیزی تحت عنوان حق غنی سازی برای کشورهای عضو معاهده به رسمیت شناخته نشده است. همینطور این ۲ روزنامه ادعا کردند که مقامات آمریکایی فعلاً آمادگی شناسایی چنین حقی برای ایران را ندارند.

 

در پاسخ به این ادعاهای بی پایه، دفتر مطبوعاتی نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد، ضمن ارسال جوابیه‌ای که در هر دو روزنامه به چاپ رسیده است، بر حقوق مسلم کشورمان در این زمینه و از جمله حق غنی سازی اورانیوم تاکید کرده است.

 

در این دو مقاله، ضمن اشاره به متن صریح و بدون ابهام ان پی تی درباره حقوق هسته‌ای کشورها، از طرف‌های غربی خواسته شده است که با رویکردی مثبت و سازنده نسبت به حقوق هسته‌ای ایران وارد دور جدید مذاکرات با نمایندگان کشورمان شوند.

 

متن کامل مطلب منتشره در واشنگتن پست و نیویورک تایمز به قرار زیر است:

 

حقوق ایران در بهره برداری از انرژی هسته‌ای

 

بازگشت به سرمقاله آن روزنامه، مورخ ۲۵ مه با عنوان “سازش ناپذیری ایران”، تاکید می‌کند که معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای یا ان پی تی، بدون کوچکترین ابهامی، “حق غیرقابل انکار و تبعیض ناپذیر کلیه کشورهای عضو این معاهده را برای توسعه تحقیقات، تولید و بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای” به رسمیت شناخته است. این موضوع، تمامی جنبه‌های بهره برداری صلح آمیز از تکنولوژی هسته‌ای و از جمله حق مسلم تک تک کشورهای عضو برای ایجاد و توسعه چرخه کامل سوخت هسته‌ای بصورت مستقل و ملی را شامل می‌شود.

 

همچنین براساس اصل احترام به حاکمیت ملی کشورها، هر کشور عضو ان پی تی، حق انتخاب و طراحی مستقل سیاست‌های انرژی خود را در سطح ملی دارد که بر اساس آن، تصمیم گیری برای بهره گیری از چرخه سوخت هسته‌ای بر اساس نیازهای ملی، از اختیارات دولت‌های حاکم به حساب می‌آید.

 

به علاوه و همانطور که جمهوری اسلامی ایران بطور کامل، خود را بر انجام وظایف قانونی مندرج در ان پی تی متعهد می‌داند، در مقابل قاطعانه بر برخورداری از حقوق قانونی خود اصرار دارد. لذا در مذاکرات آینده، ایران بر صیانت از کلیه حقوق خود براساس مفاد مصرح در معاهده ان پی تی و از جمله داشتن چرخه کامل سوخت ملی اصرار خواهد داشت. از آنجایی که سیاست فشار بر ایران توسط برخی دولت‌های غربی، طی سالیان گذشته همواره با شکست مواجه شده و نتیجه‌ای به همراه نداشته است، اتخاذ رویکردی سازنده و مثبت در قبال برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، انتظاری بجا خواهد بود.

 

علیرضا میریوسفی، نیویورک

 

نویسنده رئیس دفتر مطبوعاتی ایران نزد سازمان ملل متحد است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.