پایان مرمت «یاسه چای »روستای بدون کوچه ایران

شهرکرد/ واحد مرکزی خبر/فرهنگی
مرمت و ساماندهی مرحله دوم بافت تاریخی روستای بدون کوچه ایران روستای یاسه چای پایان یافت.
سرپرست معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: مرمت مرحله دوم این روستای هدف گردشگری پس از یکسال عملیات مرمتی با صد میلیون ریال هزینه تکمیل شد.
شاهین ایل بیگی پور افزود:در مرحله نخست تعمیر و مرمت این روستا تاریخی عملیاتی از قبیل استحکام بخشی ،انجام عملیات دوخت و دوز ترک ها، اصلاح ناودان ها و اجرای اندود کاهگل ،دیوار های خشتی و آجری و معابر با اعتبار ۳۰ میلیون تومان در سال ۸۹ انجام شد.
ایل بیگی پور افزود:‌مرمت مرحله دوم این روستای تاریخی از سال گذشته در روی بام های پلکانی خانه ها آغاز شد و امسال به پایان رسید.
به گفته وی بافت روستای یاسه چای با کوچه های سرپوشیده متعلق به دوران صفویه است؛ این روستا در حاشیه زاینده رود و در ۳۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.
محدوده‌ تاریخی روستای یاسه چای به وسعت سه و چهار دهم هکتار با گونه مسکونی و معابر سرپوشیده‌ خشتی با شماره ۲۲۹۵۱ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
در این روستا برخی ازخانه ها پلکانی روی هم واقع است و از پشت بام این خانه ها نیز برای خشک کردن محصولات باغی گردو، بادام وانگور استفاده می شود.
وجود «دالانهای قدیمی» و بافت معماری خاص روستای «یاسه چای» را به یک روستای هدف گردشگری تبدیل کرده است و سالانه گردشگران زیادی به این روستا سفر می کنند.
۰۰۰۲


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.