پاکستان شرطهای استراتژیک افغانستان را نپذیرفت

پاکستان پیش‌شرط‌های اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور افغانستان برای امضای پیمان استراتژیک کابل-‌اسلام‌‌آباد را نپذیرفت و به‌ شدت به این موضوع واکنش نشان داد.
 سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای رسمی اظهارات اخیر «حامد کرزی» رئیس‌جمهور افغانستان را رد کرد و آن را ادعایی بی‌پایه و اساس دانست.

کرزی هفته پیش در یک کنفرانس خبری در کابل عنوان کرد که برای امضای پیمان استراتژیک با پاکستان پیش‌شرط‌هایی دارد.

وی تصریح کرد که برای امضای این پیمان، پاکستان باید دست از صدور تروریست‌ها و بمب‌گذاران انتحاری به این کشور برداشته و از دخالت در امور افغانستان و انجام اقداماتی که باعث کشته شدن و از بین رفتن آرامش و ثبات مردم افغانستان می‌شود اجتناب کند.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به این اظهارات، بر تمایل اسلام‌آباد برای انجام مذاکرات حساب شده و مسئولانه با کابل تأکید کرد و از طرف افغان خواست تا از اجرای دیپلماسی رسانه‌ای پرهیز کند.

به گفته وی، پیشنهاد امضای پیمان استراتژیک کابل- اسلام‌آباد از سوی رئیس‌جمهور افغانستان و در حاشیه نشست مجمع عموی سازمان ملل در نیویورک ارائه شده است.

روسای جمهور افغانستان و پاکستان در نشست ۳ جانبه کابل، لندن و اسلام آباد در نیویورک در مورد امضای سند همکاری‌های استراتژیک بین ۲ کشور با هدف تحکیم بیشتر روابط میان افغانستان و پاکستان توافق کردند.

همچنین در این نشست توافق شد که وزرای خارجه افغانستان و پاکستان به زودی در این خصوص به رایزنی بپردازند.

کرزی نیز برای مذاکره در این باره تا ۲ ماه آینده عازم اسلام‌آباد می‌شود.

قرار است پیش‌نویس سند همکاری‌های استراتژیک کابل- اسلام آباد تا پایان سال ۲۰۲۴ نهایی شود.

۲۶۱۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.