پایان انحصار دولت از درآمد تماس‌های خارجی وارده

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

با وجود آنکه تمامی تماس‌های وارده و صادره توسط اپراتورها برای مشترکین برقرار می‌شود، اما پیش از این تمام درآمد تماس‌های خارجی وارده به کشور سهم شرکت زیرساخت بود که به تازگی این رویه تغییر کرده است.
 
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تازگی میزان تازه حق‌السهم اپراتورهای تلفن‌ثابت و همراه از ترافیک بین‌المللی وارده را تعیین کرده است.
 
طبق قانون شرکت ارتباطات زیرساخت متولی ترافیک بین‌المللی وارده و صادره کشور است و ارتباط تمامی اپراتورها با خارج از کشور باید از طریق این شرکت برقرار شود.
 
به این ترتیب اپراتورها و شرکت زیرساخت در برقراری ارتباطات بین‌الملل نقش ایفا می‌کنند و براین اساس باید از محل ترافیک بین‌المللی وارده و صادره منتفع شوند‌.
 
طبق مصوبه شماره ۱۴۶ هجدهم شهریور ۹۱، سهم اپراتورهای تلفن همراه و ثابت از مکالمات بین‌الملل صادره، حداکثر به میزان ١٠ درصد سطوح تعرفه برای هر مقصد است.
 
اما علیرغم نقش اپراتورها در برقراری ارتباطات، تاکنون سهمی برای آنها از محل درآمدهای ترافیک وارده در نظر گرفته نشده بود. به این معنی که  100 درصد درآمدهای حاصل از تماس‌های وارده به کشور که در نهایت به وسیله اپراتورهای بخش خصوصی به دست مشترکان می‌رسد، متعلق به دولت است زیرا قانونی در قبل برای این کار وجود نداشت.
 
مدیرانی از شرکت مخابرات ایران و یکی از اپراتورهای موبایل این موضوع را تایید کرده‌اند.
 
این قضیه در قبل مهم نبود زیرا شرکت مخابرات ایران یک شرکت دولتی بود و به همراه شرکت ارتباطات زیرساخت زیرمجموعه یک وزارتخانه بودند. اما اکنون و در حضور اپراتورهای خصوصی تلفن‌همراه و ثابت، این موضوع نیز دارای اهمیت شده است.
 
اما به تازگی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این وضع را تغییر داده و با تفاوت قائل شدن بین اپراتورهای ثابت و همراه، حق‌السهم اپراتورهای تلفن ثابت از هر دقیقه مکالمه وارده را ۸۹ ریال و سهم اپراتورهای تلفن از هر دقیقه مکالمه وارده را ۱۳۴ ریال مصوب کرده است.
 
به عبارت دیگر سهم اپراتور ثابت از هر دقیقه مکالمه معادل ۲ پالس تلفن (با احتساب پالس ۴۴٫۷ ریال) و سهم اپراتور تلفن‌همراه معادل ۳ پالس مصوب شده است.
 
این مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هنوز برای اجرا به اپراتورها ابلاغ نشده؛ اما پس از اجرا اپراتورهای خصوصی نیز اندکی در درآمد دولت از محل ترافیک وارده به کشور سهیم خواهند شد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.