پایان مذاکرات اتحادیه عرب و اروپا درباره سوریه و حمایت از مخالفان

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

alkhaleej-2.jpg

پس از مذاکرات چند ساعته کشورهای اروپایی و عربی با مخالفان سوریه که در قاهره برگزار شد، تعداد کشورهایی که تشکل تازه مخالفان را iبه رسمیت شناختند افزایش یافت و آمریکا و فرانسه نیز iبه آنها پیوستند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، iبه نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، آمریکا و فرانسه رسما اعلام کردند که ائتلاف تازه مخالفان موسوم iبه “ائتلاف ملی انقلابیون و مخالفان سوریه” را iبه عنوان نماینده رسمی ملت سوریه iبه رسمیت می‌شناسند و با آن همکاری می‌کنند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی در پاریس گفت: فرانسه ائتلاف ملی مخالفان سوریه را iبه عنوان تنها نماینده ملت سوریه iبه رسمیت می‌شناسد و از دولت انتقالی که توسط این ائتلاف تشکیل می‌شود، حمایت می‌کند.

وی درخصوص بازنگری در چگونگی مسلح کردن مخالفان نیز گفت: باید مساله ارسال سلاح iبه مخالفان مورد بازنگری قرار گیرد و ضروری است که این مساله نه تنها از سوی فرانسه بلکه از سوی همهی کشورهایی که ائتلاف مخالفان سوری را iبه رسمیت شناختند مورد بازنگری و تجدید نظر قرار بگیرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه درباره احتمال دخالت نظامی خارجی در سوریه نیز گفت: iبه سبب مخالفت‌های روسیه و چین این تفکر بر شورای امنیت غالب نیست اما می‌شود در چارچوب سازمان ملل در مناطقی که تحت کنترل مخالفان است اقداماتی انجام داد.

اولاند ادامه داد: ما با شعار حمایت از غیرنظامیان در سوریه وارد عمل می‌شویم و عقیده داریم همهی مناطقی که تحت کنترل مخالفان قرار می‌گیرد باید مورد حمایت واقع شود.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه تا ساعاتی از شب قبل با مخالفان مذاکراتی داشت و پس از این مذاکرات که در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد، اعلام کرد که باید مخالفان سوری را iبه عنوان نماینده ملت سوریه iبه رسمیت شناخت.

در همین حال، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن ائتلاف تازه مخالفان را iبه عنوان نماینده رسمی ملت سوریه iبه رسمیت شناخته اما همانند فرانسه دولت انتقالی آینده مخالفان را iبه رسمیت نشناخت.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ما معتقدیم که ائتلاف تازه نماینده قانونی ملت سوریه است و برخاسته از مردم این کشور است و ما خواستار این هستیم که مخالفان توانایی خود را در جمع کردن مخالفان داخلی زیر چتر خود نشان دهند.

اما ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس که برای شرکت در نشست مشترک وزرای امور خارجه اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا iبه قاهره مسافرت کرده بود، در موضع‌گیری متفاوت اعلام کرد: باید در موضع‌گیری در قبال تشکل تازه مخالفان با احتیاط عمل کرد و آن چه را که در نشست قاهره iبه آن رسیدیم عملی کنیم.

وی ادامه داد: ما باید این واقعیت را در نظر بگیریم که این مقدار از مخالفان که با هم متحد شده‌اند بیشترین تعدادی بود که می‌توانستند با هم ائتلاف تشکیل دهند و iبه همین سبب کار آنها مورد ستایش است.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز که در این نشست حضور داشت ضمن استقبال از ائتلاف تازه مخالفان و تبریک iبه آنها برای تشکیل این ائتلاف، از موضع‌گیری رسمی مبنی بر iبه رسمیت شناختن و یا نشناختن این اتحاد اجتناب کرد.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد که برلین iبه طور کامل از مخالفان حمایت می‌کند و خواستار توقف خشونت‌ها در سوریه است.

وی همچنین خواستار دیدار با معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف تازه مخالفان سوری شد و گفت: باید مذاکرات با تشکل تازه مخالفان را افزایش دهیم و هر چه سریعتر راهی برای وضعیت کنونی بیابیم.

وستروله در عین حال اعلام کرد که ظرف چند روز آینده iبه مسکو مسافرت خواهد کرد و iبه مسئولان کرملین در خصوص انتقال قدرت در سوریه مذاکره خواهد کرد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این نشست از دیگر مخالفان سوری خواست تا iبه ائتلاف تازه مخالفان بپیوندند و از اتحادیه اروپا نیز خواست تا این تشکل را iبه رسمیت بشناسد.

اتحادیه عرب خود ائتلاف مخالفان را iبه عنوان نماینده آرمان‌های مردم سوریه و یا نماینده مخالفان این کشور iبه رسمیت شناخته است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز که برای مذاکره با مقامات عربستان راهی این کشور شده است، در سخنانی در ریاض عنوان داشت: ائتلاف تازه مخالفان باید حل و فصل مسالمت‌آمیز پرونده سوریه را iبه عنوان مهمترین اولویت خود قرار دهد و اینکه درگیری‌ها در این کشور بدون دخالت‌های خارجی هر چه سریعتر پایان یابد.

وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرد که روز شنبه نشستی را در تهران تحت عنوان “گفتگوهای ملی” بین طرف‌های درگیر در سوریه برگزار می‌کند.

احمد معاذ الخطیب نیز که در نشست قاهره حضور داشت، از جامعه جهانی خواست تا کمک‌های خود iبه مخالفان را افزایش دهند و هر چه سریعتر برای مسلح کردن مخالفان دولت سوریه وارد عمل شوند.

وی گفت: مخالفان سوری نیازمند iبه دریافت سلاح‌های استراتژیک می باشند و ما خواستار آن هستیم که جامعه جهانی سلاح‌ها را در اختیار مخالفان قرار دهد.

وی همچنین از کشورهای جهان خواست تا ائتلاف تازه مخالفان را iبه رسمیت بشناسند و گفت: اینکه اتحادیه اروپا ما را iبه رسمیت بشناسد این امکان را برای ائتلاف تازه مخالفان iبه وجود می‌آورد که همانند یک دولت موقت در سوریه عمل کند و با دریافت سلاح بقیه مشکلات موجود بر سر راه خود را نیز از میان بردارند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.