پدیده اسرار آمیز جوی+عکس

پدیده جوی شبح مانند نورهای خیره کننده آبی و قرمز تنها در یک هزارم ثانیه روی می‌دهد و تهیه عکس یا تصویربرداری از آن بسیار دشوار است.

 

jav padideh

 

به گزارش “یک پارس”به نقل از ایسنا، نخستین تصویر رنگی از پدیده شبح مانند نورهای آبی و قرمز رنگ (sprites) که در ارتفاع ۸۰ کیلومتری بالای زمین روی می‌دهد، در سال ۱۹۹۴ و توسط محققان دانشگاه آلاسکا تهیه شد.

 

در تابستان سال ۲۰۱۱ میلادی جمعی از دانشمندان با استفاده دوربین های تلویزیون NHK ژاپن و از طریق دو جت جداگانه که در فاصله ۲۰ کیلومتری از یکدیگر پرواز می کردند، موفق به تصویربرداری از این پدیده شدند.

با تصویربرداری ۱۰ هزار فریم در ثانیه، محققان موفق به نقشه برداری سه بعدی و تهیه یکی از بهتری فیلم های موجود از این پدیده اسرارآمیز شدند.

 

فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) نیز در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۱۲ موفق به عکسبرداری از پدیده شبح مانند نورهای آبی و قرمز رنگ برفراز زمین شدند و این تصویر یک فرصت بسیار مناسب را برای تحقیق در خصوص این پدیده در اختیار محققان قرار می دهد.

 

«هانس استنبک نیسلن»، متخصص ژئوفیزیک دانشگاه آلاسکا تأکید می کند: این پدیده در فاصله یک پلک زدن روی می‌دهد و تهیه عکس و فیلم از آن بسیار دشوار است.

 

چشم انسان قادر به مشاهده نور خیره کننده قرمز رنگ این پدیده نیست و تهیه فیلم های بیشتر به درک بهتر ماهیت این پدیده کمک می کند.

 

بررسی دقیق تر این پدیده می تواند به درک بهتر وضعیت خورشید و سیستم آب و هوایی که زمین را در برگرفته است، منجر شود.

جالب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.