پرتقال و موز در صدر میوه‌های وارداتی به ایران


پرتقال و موز در صدر میوه‌های وارداتی به ایران

۱۴:۴۵ (یکشنبه ۴ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از واردات ۴۱ میلیون دلار موز و ۵۸ میلیون دلار پرتقال در کشور در دو ماهه نخست سال جاری است و در بین میوه‌های وارداتی پرتقال با ۵۸٫۹ میلیون دلار بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و موز نیز با ۴۱٫۳ میلیون دلار در رده بعدی قرار گرفته است. همچنین واردات پرتقال نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافت، اما واردات موز با کاهش ۳۱ درصدی مواجه شده است.

حسین مهاجران – رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان، اظهار کرد: پرتقال در مرحله اول از کشور ترکیه و بعد مصر وارد می‌شود که هر دوی این‌ها پرتقال والنسیا است که ملس بوده و هر سال از ۲۰ فروردین‌ماه به بعد قابل مصرف است. در داخل ایران بهترین نوع آن برای جیرفت است که البته در شمال هم وجود دارد، ولی قیمت آن پایین بوده و استقبالی از آن نمی‌شود؛ البته طعم خوبی دارد.

وی افزود: اگر پرتقال وارداتی نباشد مردم به خرید پرتقال والنسیا روی می‌آورند و همین موضوع باعث می‌شود که در سال بعد پرتقال والنسیا در کشور بیشتر کاشت شود.

وی گفت: قیمت موز به دلار وابسته است.

 آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که واردات انواع موز به کشور طی پنج سال گذشته روندی صعودی داشته؛ به طوری که حجم وارد موز به کشور از ۱۶۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۵ به بیش از ۴۰۴ میلیون دلار در سال ۱۳۹۰ رسیده است. تازه‌ترین اطلاعات حاکی از آن است که به صورت عمده، پنج نفر در آفریقا و بیش از ۵۰ نفر نیز در ترکیه در وارد کردن موز آمریکای جنوبی به ایران دخالت دارند.

اما طی پنج سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ وزن موز وارداتی به ایران تنها حدود ۴۶ هزار تن افزایش یافته و متوسط ارزش گمرکی هر تن موز وارداتی به کشور نیز از ۳۰۳ دلار در سال ۱۳۸۵ با افزایش دو برابری به ۶۸۲ در سال گذشته رسید. واردات موز به کشور در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال قبل از آن از نظر وزنی و دلاری به ترتیب هفت درصد کاهش و ۰٫۵ درصد افزایش داشت.

موز بیشترین سهم را در واردات انواع میوه به کشور داشته است؛ به طوری که در سال گذشته سهم موز از کل واردات میوه از نظر وزنی به ۷۶٫۸ درصد رسید. این در حالی است که ایران صادرات موز بسیار ناچیزی داشته است؛ به طوری که سهم صادرات موز از کل صادرات میوه ایران حتی به ۰٫۵ درصد هم نمی‌رسد. موز در سال ۱۳۹۰ بیستمین کالای عمده وارداتی به کشور بود. این رتبه در سال ۱۳۸۹ معادل هجدهم بود.

.

.

.

.

.

.ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.