پرخوری بیمارتان می‌کند

جام جم آنلاین: به گفته متخصصان تغذیه، گنجاندن غذاهای چرب در برنامه غذایی روزانه افراد، تغییراتی را در ساختار مولکولی سلول‌های تشکیل‌دهنده بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند که سلامت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

اگر بتوان به اطلاعاتی درباره واکنش بدن نسبت به پرخوری دست یافت می‌توان به استفاده از روش‌های جدید در درمان دیابت و سندرم متابولیک که با ایجاد محدودیت نهایی در سوخت و ساز مواد غذایی در بدن همراه است امیدوار بود.

رژیم‌های غذایی پرچرب منجر به افزایش وزن و چاقی شده و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد.

محققان نوعی پروتئین کلیدی موسوم به Bcl10 را شناسایی کرده‌اند که وجود آن در بدن برای اسیدهای چرب آزاد که در مواد غذایی پرچرب یافت شده و در بدن به شکل چربی ذخیره می‌شود، ضروری است.

این پروتئین مانع از عملکرد انسولین در بدن شده و قند خون را افزایش می‌دهد. انسولین در کنترل قند خون در بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. اما ایجاد مقاومت انسولینی در بدن منجر به افزایش غیرعادی قند خون می‌شود که از نخستین علائم و نشانه‌های ابتلا به دیابت است.

ایجاد مقاومت انسولینی در بدن می‌تواند از پیامدهای ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات متابولیکی در بدن باشد. معمولا این پیامدها به صورت زنجیره‌ای ادامه یافته و زمینه مناسبی را برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی ایجاد می‌کند.

با شیوع چاقی و اضافه وزن در سطح دنیا میزان ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دوم و اختلالات و بیماری‌های متابولیکی نیز روز به روز در حال افزایش است.

مطالعات نشان می‌دهد ایجاد تغییرات کوتاه‌مدت مانند خوردن غذاهای چرب تنها برای چند روز می‌تواند موجب ایجاد مقاومت انسولینی در بدن شود.

پیش از این‌که اسیدهای چرب آزاد موجب ایجاد التهاب کبد شوند در داخل کبد تجزیه شده و به موادی به نام دیاسیل گلیسرول تبدیل می‌شوند.

اما وجود پروتئین Bcl10 مانع از تجزیه اسیدهای چرب می‌شود. کمبود این پروتئین در بدن می‌تواند نقش مهمی در تنظیم قند خون داشته باشد.

این پروتئین در واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل بیماری‌زای عفونی نیز نقش اساسی دارد بنابراین می‌توان گفت با توجه به نقش مهم این پروتئین در سیستم ایمنی بدن، کمبود آن در بدن می‌تواند تهدیدی بر علیه سلامت بدن باشد و در این صورت بهترین راهکار برای رهایی از چنگال بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم این است که پرخوری نکرده و غذاهای پرچرب را از برنامه غذایی روزانه حذف کنیم.(جام جم – ضمیمه سیب)

پرنیان قربانپور – کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.