پرداخت تسهیلات با سپرده دیگران چیست؟

۲۶م دیماه ،

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، اواخر دی ماه سال ۸۹ بود که بانک مرکزی در بخشنامه‌‌ای به کلیه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، پرداخت هرگونه تسهیلات به شرط سپرده گذاری در حساب‌های قرض الحسنه را ممنوع و غیر شرعی اعلام کرد.

در آن زمان بانک مرکزی مجوز پرداخت اینگونه تسهیلات را فقط برای بانک مسکن و بانک قرض الحسنه مهر مجاز دانست و گفته بود از آنجایی که که این بانک‌ها در خدمت نیاز جامعه و تامین مسکن فعالیت می‌کنند افتتاح سپرده در قبال دریافت تسهیلات بلامانع است.

 پس از اجرای این بخشنامه بانک‌ها که یکی از مهمترین روش‌های تامین منابع خود را به دلیل عدم استقبال مشتریانی که دریافت تسهیلات تنها دلیل سپرده گذاری آنها محسوب می‌شد از دست داده بودند، سعی کردند تا با جایگزین کردن روش‌های دیگر بر مشکل کمبود نقدینگی فایق آیند.

 اما در یک سال قبل و خصوصا پس از نوسانات اخیر نرخ ارز از آنجایی که بسیاری از مشتریان بانک‌ها به دلیل نیاز مالی بیشتر سپرده و منابع مالی خود را از بانک خارج کرده و بعضا در بازارهای جایگزین همچون سکه و ارز سرمایه گذاری کرده بودند، این بار کمبود شدید منابع بانک‌ها را در شرایط بسیار بدی قرار داد به گونه‌ای که نه‌ تنها بانک‌ها دیگر منابعی برای پرداخت تسهیلات در اختیار نداشتند بلکه به جهت کاهش چشمگیر درآمدی که به واسطه عدم دریافت کارمزد تسهیلات اعطایی با آن مواجه بودند آن‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد.

حال پس از گذشت دو سال از مصوب اخیر، بانک مرکزی از اصلاح بخشنامه‌ای خبر داده که به نوعی به بانک‌‌ها فرصت می‌دهد با دریافت کارمزدی که از طریق پرداخت تسهیلات حساب‌های قرضه الحسنه ویژه به دست می‌آورند کمی از نیاز درآمدی خود را جبران کنند.

در این بخشنامه بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مجوز داده و از محل وجوه اداره شده حساب‌های قرض الحسنه ویژه مشتریان تا سقف یک و نیم میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کنند.

* حساب قرض الحسنه ویژه چیست؟

حساب قرض الحسنه ویژه به حسابی گفته می‌شود که بانک توسط برخی از مشتریان به اشخاص حقیقی و حقوقی افتتاح کرده  و صاحب اصلی حساب قادر خواهد بود با اشخاص مورد نظر خود را برای دریافت تسهیلات از این میزان سپرده به بانک معرفی کنند.

در واقع بانک از این طریق به عنوان وکیل دارنده حساب وظایف دریافت ضامن و اقساط وام را به عهده گرفته و در قبال این مسئولیت از چهار درصد کارمزد بهره خواهد برد.

همچنین حداقل مبلغ مورد نیاز سپرده در این حساب ده میلیون ریال و حداقل میزان پرداخت تسهیلات سه میلیون ریال با بازپرداخت ۵ ساله است.

در حساب‌های قرض الحسنه ویژه که پس از اصلاح قوانین، شامل تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی است فرد سپرده گذار مجاز خواهد بود تا میزان و نوع وثایق دریافتی را مشخص کرده و بانک موظف به اجرای آن خواهد بود.

 همچنین فرد سپرده گذار می‌تواند علاوه بر دریافت اقساط تسهیلات مبلغی هم به عنوان کارمزد درخواست کند که البته این کارمزد نباید از میزان مجاز شورای پول و اعتبار تجاوز کند.

* محاسن و معایب

در ارتباط با حساب‌های قرض الحسنه ویژه یکی از کارشناسان بانک مسکن می‌گوید: سپرده قرض الحسنه ویژه در واقع امکانی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی داده شده تا از این طریق نسبت به مدیریت منابع خود برای پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

 وی گفت: به عنوان مثال ممکن است موسسه و یا شرکتی تصمیم به پرداخت تسهیلات به کارمندان خود کند، در این صورت می‌تواند با افتتاح حساب فوق در یکی از بانک‌ها کارمندان را برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی کرده و بانک هم موظف است در قبال دریافت کارمزد چهار درصدی مدارک لازم و وثایق مورد نیاز را دریافت و اقساط ماهانه را نیز از وام گیرنده دریافت کند.

 وی در پاسخ به اینکه در بخشنامه جدید بانک مرکزی گفته شده بانک می‌تواند از محل این وجوه اداره شده به کلیه اشخاص حقیقی وام پرداخت کند، گفت: به نظر نمی‌رسد منظور بانک مرکزی پرداخت تسهیلات به همه اشخاص با انتخاب بانک باشد بلکه در قبل این حساب فقط مخصوص اشخاص حقوقی یعنی شرکت‌های و موسسات بوده که هم اکنون به اشخاص حقیقی هم تسری پیدا کرده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا اجرای این بخشنامه زمینه سازی برای از سر گیری مجدد پرداخت تسهیلات به شرط سپرده گذار نیست و آیا امکان دارد برخی از بانک‌ها از این بخشنامه برای پرداخت تسهیلات به شرط سپرده گذاری استفاده کند گفت: احتمال بروز تخلفات در هر جایی ممکن است اما بانک برای پرداخت تسهیلات فقط به سپرده نیاز ندارد بلکه باید منابع پرداخت تسهیلات را نیز در اختیار داشته باشد.

بنابراین در صورتی که بانک اقدام به پرداخت تسهیلات بدون تامین منابع کند باید به خاطر اضافه برداشت تا ۳۵ درصد به بانک مرکزی جریمه پرداخت کند که قطعا برای بانک به صرفه نیست.

 وی در خصوص اینکه این تسهیلات چه منافعی برای بانک دارد گفت: هم اکنون با کاهش منابع بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات میزان درآمد آنها به شدت کاهش پیدا کرده بنابراین از این طریق می‌تواند ضمن تامین نیاز مردم برای خود نیز درآمد کسب کند.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.