“پردیسان” پردیس تهرانی‌ها باقی می‌ماند؟!

پارک طبیعت پردیسان که یکی از بوستان‌های بزرگ و مشهور شهر تهران است در شمال غربی تهران واقع شده است، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی – جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به وسیله دو پل برقرار شده‌است.

از امکانات این بوستان می‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد. وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده، و بعضا زنده، یکی دیگر از جذابیت‌های این پارک جنگلی است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد.

به علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پارک پردیسان، استقبال زیادی برای استفاده از این پارک شده است و بیشتر روزهای هفته و به ویژه روزهای تعطیل مردم برای استفاده از این پارک رهسپار شمال غرب تهران می‌شوند.

این پارک که در زمان ریاست معصومه ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست، سند مستقل از دولت دریافت کرد، درهمان دوره با احداث ساختمانی باند مرتبه به ساختمان اصلی این سازمان که پیش از آن در خیابان استاد نجات الهی قرار داشت، تبدیل شد.

هرچند قرار بود در بخش‌های شرقی این پارک ساختمان موزه‌های تاریخ طبیعی احداث شود و حتی طراحی ساختمان‌های این بخش نیز بدین گونه بود، اما با انتقال ساختمان مرکزی سازمان حظت محیط زیست به این پارک و کمبود فضا، این ساختمان‌ها عملا تغییر کاربری داد و به معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی این سازمان و دفاتر کارشناسان و مدیران کل آن تبدیل شد.

طرح جامع “اکو پارک پردیسان” که براساس آن قرار بود قاره‌های مختلف جهان در مقیاس کوچک جهت احداث و نمایش زیست‌بوم‌های مختلف ایران و جهان تاسیس شود، به دلیل برهم خوردن یکپارچگی پارک، احداث ساختمان‌های مختلف و مهمتر از همه نبود بودجه هرگز در اولویت اجرای مسئولان قرار نگرفت به نحوی که کاربری این پارک در حال حاضر تنها به یک مرکز اداری، مطالعاتی و تحقیقاتی و تفرجگاهی برای پایتخت‌نشینان بدل شده است.

اما طی سال‌های اخیر موضوعات مختلفی در خصوص این پارک مطرح شد که مهمترین آن “واگذاری و فروش اکو پارک طبیعت پردیسان” به یکی از سازمان‌ها بود که مصوبه آن به گفته قائم مقام سازمان محیط زیست در سال ۸۹ به تصویب هیات وزیران رسیده بود.

اگر سازمان محیط زیست می‌خواهد پارک پردیسان را به بخش خصوصی واگذار کند آنرا به شهرداری بدهد

در کنار بنیادها و سازمان‌های متقاضی، شهرداری تهران اولین سازمانی بود که آمادگی خود برای خریداری پارک پردیسان را رسما اعلام رسانه‌ای کرد، علی‌محمد مختاری، رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در این خصوص گفت که شهرداری اعلام کرد اگر سازمان محیط زیست می‌خواهند این پارک را به بخش خصوصی واگذار کنند آن را به شهرداری واگذار کنند تا شهرداری آن را برای استفاده عموم آماده کنند.

به گفته وی به صورت کتبی شهرداری تقاضای خرید پارک پردیسان را کرده است و نامه‌نگاری‌های لازم از حوزه معاونت خدمات شهری در این زمینه صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری قصد دارد که گونه‌های گیاهی موجود در این پارک را حفظ و جاهایی که نیاز است آن را ترمیم کند تاکید کرد که در صورت واگذاری اقدامات لازم انجام و در نهایت پارک را برای استفاده عموم مردم آماده می‌کنیم.

فروش پارک پردیسان را تکذیب می‌کنم

به گزارش ایسنا، اما محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این امر ضمن تکذیب فروش پارک پردیسان گفت که این پارک هیچ وقت به فروش نخواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه یک مطالعه زیست‌محیطی در ۴۰ سال قبل توسط کارشناسان فرانسوی صورت گرفت که این مطالعه هم اکنون بازنگری و به روز شده و قابلیت اجرایی و عملیاتی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: تمام روسای محیط زیست در سنوات گذشته تمایل به اجرای این مطالعه را داشته‌اند ولی متاسفانه موفق به اجرا نشده‌اند که به فضل خدا این اتفاق در شرف انجام است .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هیچگونه تغییر کاربری در پارک طبیعت پردیسان صورت نخواهد گرفت هدف از اجرای طرح مورد نظر را غنا بخشیدن به محیط زیست قلب شهر تهران برشمرد و افزود: بعضی مسئولان محیط زیست در سنوات گذشته خطاهایی انجام داده‌اند مثل ساخت ساختمان اداری محیط زیست در پارک پردیسان که نه مجوز و نه تغییر کاربری لازم را اخذ نکرده است.

وی درخصوص قیمت‌گذاری پارک پردیسان نیز گفته است که برای مشارکت طرح موردنظر مراحل طی شده بر اساس کاربری‌های محیط زیست از مجوزهای قانونی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه برای مشارکت بخش غیردولتی باید آورده‌ها را محاسبه کنیم، خاطرنشان کرد: احداث اکواریوم، طرح اقلیم ایران جزء مهمترین ارکان طرح مورد نظر است.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در عین حال که فروش پارک پردیسان را تکذیب می‌کند اما در جملاتی از قیمت‌گذاری پارک پردیسان با اخذ مجوزهای قانونی خبر می‌دهد؟!.

بحث واگذاری بلند مدت پارک طبیعت پردیسان منتفی است

علی محمد شاعری قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست که روز سه‌شنبه جهت ارایه توضیحاتی در باره فروش و واگذاری پردیسان در جلسه شورای شهر تهران حضور یافته بود، اجرای اصل ۴۴ را راهکار نجات این پارک می‌داند.

وی گفت: اگر طرح جامع پارک پردیسان اجرایی نشود، طی ۵۰ سال آینده چیزی از پارک باقی نمی‌ماند، چرا که امکان اداره آن با بودجه‌های قطره چکانی دولت ممکن نیست و باید بر اساس اصل ۴۴ بخش خصوصی به این موضوع ورود کند، هرچند ما در واگذاری‌ها به شدت دقت می‌کنیم و بحث واگذاری بلند مدت منتفی شده است.

شاعری با بیان اینکه مگر می‌شود میدان آزادی را فروخت که ما پارک پردیسان را بفروشیم، گفت که مجوز فروش پارک پردیسان به دلیل اجرایی شدن طرح جامع این پارک در سال ۸۹ به تصویب رسید، چرا که با بودجه ۱٫۵ میلیارد تومانی سازمان حتی نمی‌توان پارک را آبیاری کرد و بخش خصوصی تنها ۳ میلیارد تومان برای آبیاری این پارک از ما می‌خواهد.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح به هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم که جز با حضور بخش خصوصی امکان‌‌پذیر نیست.

قائم مقام سازمان محیط زیست افزود: در چهار سال اخیر حتی یک آجر نیز به خاک پردیسان وارد نشده و متری از آن کاسته نشده است، درحالی که در گذشته این پارک از ۳۰۰ هکتار به ۲۳۰ هکتار کاهش پیدا کرد و اتوبان‌هایی مانند حکیم، همت و … در آن ایجاد شد.

شاعری تاکید کرد: چنین تفکری برای فروش پارک پردیسان در سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد که اگر چنین باشد به عنوان اولین نفر، این سازمان را ترک می‌کنم.

وی با بیان اینکه در واگذاری اجرای این طرح شهرداری تهران در اولویت است، گفت: ممکن است برخی تفکرات اشتباهی در ذهنشان داشته باشند، اما ما نباید براساس ذهن خوانی افراد موضع‌گیری کنیم.

قائم مقام سازمان محیط زیست افزود: اگر طرح جامع پارک پردیسان اجرایی نشود طی ۵۰ سال آینده چیزی از این پارک باقی نمی‌ماند، چرا که امکان اداره آن با بودجه‌های قطره چکانی دولت ممکن نیست و باید بر اساس اصل ۴۴ بخش خصوصی به این موضوع ورود کند، هرچند ما در واگذاری‌ها به شدت دقت می‌کنیم و بحث واگذاری بلند مدت منتفی شده است.

وی تاکید کرد: واگذاری پارک پردیسان به بخش خصوصی منتفی است و احتمال دارد تنها مدیریت بهره‌برداری آن واگذار شود و اولویت ما برای این واگذاری شهرداری تهران است.

به جای واگذاری پارک پردیسان به بخش خصوصی که در آن ساندویچ فروشی راه بیاندازند، حفاظت و نگهداری از آنرا را به شهرداری تهران بسپارید

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص گفت: به جای واگذاری پارک پردیسان به بخش خصوصی که در آن ساندویچ فروشی راه اندازی می کنند، حفاظت و نگهداری از پارک را به شهرداری تهران بسپارید.

وی افزود: شروع مساله پردیسان از مصوبه دولت آغاز شد که به سازمان حفاظت از محیط زیست اجازه داد بود پارک پردیسان در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این مساله ناراحتی و دغدغه خاطر برای اعضاء شورای اسلامی شهر و مطبوعات و علاقمندان به محیط زیست تهران ایجاد کرده ، افزود : پارک پردیسان محل تنفس مهم و بزرگ شهر تهران است که نمونه آن را نداریم و اگر در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد کارکرد اولیه خود را از دست داده و چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: شاید در سال های اولیه واگذاری این اتفاق نیفتد اما به مرور کارکرد اصلی پارک کم رنگ شده و کسب درآمد موجب می شود طرح های مورد نظر اجرا نشود.

چمران با بیان اینکه از مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست برای توضیح در خصوص این مساله و حضور در شورای شهر دعوت کردیم اظهار کرد: جناب آقای محمدی زاده در نامه ارائه شده به شورا مسئله واگذاری پارک پردیسان را رد کردند و اظهار داشتند که به فکر فروش پارک پردیسان نیستیم و کاربری آن نیز تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: به دلیل وجود این دغدغه خاطر در شورای شهر یک فوریت طرحی تصویب شد که بر اساس آن به دولت پیشنهاد دادیم کاربری و ماهیت پارک پردیسان تغییری نکند همچنین برنامه هایی که برای این پارک تنظیم شده به اجرا درآید و اگر به کمک نیاز است شورا از شهرداری بخواهد در خصوص پارک و فضای سبز آن فعالیت کند.

چمران با اشاره به واگذاری مسئولیت حفظ و نگهداری فضای سبز حاشیه بزرگراه همت به شهرداری تصریح کرد: شهرداری به دلیل ماهیت کاری خود پارک های دیگری مانند پارک لویزان را نیز حفاظت می کند و در خصوص پارک پردیسان نیز پیشنهاد دادیم که این مسئولیت به شهرداری تهران واگذار شود.

وی با بیان اینکه مقامات ارشد نظام نیز به حفظ فضای سبز در پارک پردیسان تاکید کردند، خاطرنشان کرد: مردم نیز نگران این مساله هستند این فضای سبز باید سبزتر شده و به محل آموزشی محیط زیست تبدیل شود و جلوی ساخت و ساز تجاری یا مسکونی و تبدیل فضای سبز آن به آهن، بتن و سیمان گرفته شود.

چمران تصریح کرد: نباید به فکر درآمدزایی از فضای سبز باشیم.

فروش و واگذاری پارک پردیسان دروغ و کذب محض است که از “جاهای خاص” نشأت می‌گیرد

به گزارش ایسنا، در این حال به نظر می‌رسد که باز هم کاسه کوزه‌های این امر بر سر رسانه‌ها شکست به شکلی که مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور رسانه و اطلاع رسانی با بیان این که فروش و واگذاری پارک پردیسان دروغ و کذب محض است که از “جاهای خاص” نشأت می‌گیرد گفت که اگر شهرداری اعلام می‌کند که پارک را خریداری می‌کند، شاید بر اساس توهم به وجود آمده است که برخی از رسانه‌ها ایجاد کرده‌اند.

محمد اسفندیاری افزود: شهرداری شهر تهران تقاضای خرید پارک پردیسان را داشته است که سازمان حفاظت محیط زیست بنا به فروش و واگذاری آن را ندارد.

وی اظهار داشت: وقتی اخباری در رسانه‌ها منتشر می‌شود شهرداری تهران هم فکر می‌کند قرار است پارک پردیسان به فروش برسد.

اسفندیاری گفت: با اینکه نگاه شهرداری را نگاه مثبتی می‌دانیم، آنها را عطف می‌دهیم به بیانیه سازمان محیط زیست در تاریخ ۱۹ تیرماه سال جاری که پارک پردیسان متعلق به دولت است و قابل فروش نبوده و نخواهد بود و سازمان حفاظت محیط زیست بنا به فروش و واگذاری آن را ندارد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور رسانه و اطلاع‌رسانی ادامه داد: پارک پردیسان در گذشته از محدوده جنوبی شهرک قدس فعلی شروع می‌‌شده و تا پایان محدوده برج فعلی میلاد، شمال و جنوب ادامه دارد و از بزرگراه چمران و بزرگراه یادگار امام وسعت پارک پردیسان ادامه داشته است.

اسفندیاری تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در طول ۲ دهه اخیر برای فضاسازی و توسعه شهرنشینی قسمت‌هایی از این پارک را در اختیار شهرداری تهران قرار داده است.

وی ادامه داد: قسمتی از بزرگراه چمران و بزرگراه همت، بزرگراه یادگار امام و قسمتی از بزرگراه حکیم، مجموعه قطعه‌هایی است که در کنار این بزرگراه‌ها قرار دارد. همچنین قسمت شمالی پارک فعلی نهج‌البلاغه که قبلا تأسیس شده و قسمت جنوبی این پارک که در حال تأسیس است همه متعلق به پارک پردیسان است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور رسانه و اطلاع‌رسانی ادامه داد: این قطعات همه به صورت رایگان در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است. اگر قرار بود چیزی را بفروشیم و از آن کسب درآمد کنیم بابت همه این قطعات باید از شهرداری پول می‌گرفتیم.

اسفندیاری تصریح کرد: اخیرا معاون خدمات شهری شهرداری تهران نامه‌ای نوشته که آمادگی خرید پارک پردیسان را دارد. اگر قرار بر فروش بود برای همین قطعاتی که داده‌ایم باید پولی از آنها می‌گرفتیم.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور رسانه و اطلاع‌رسانی تصریح کرد: دولت بنا دارد ساخت پارک پردیسان را در یکسال اخیر آغاز کند.

وی ادامه داد: هیچ تغییر کاربری برای پارک منظور نشده است، زیرا تغییر کاربری برای پارک در مدیریت‌های قبلی یک یا ۲ بار انجام شده بود. بعضی‌ها می‌ترسند که این کار دوباره تکرار شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر قرار است تغییر کاربری داشته باشد باید به کمیسیون ماده ۵ برود که در این زمینه اقدامی نشده است.

اسفندیاری اظهار داشت: به هیچ وجه در هیچ جایی از اطلاعیه‌ها، بیانیه‌ها، مصاحبه‌ها و گفت‌وگو‌ها بحثی بر فروش یا حتی واگذاری پارک پردیسان وجود نداشته است.

هنگامی شهرداری مطلع شد که سازمان حفاظت محیط‌ زیست قصد فروش پارک پردیسان را دارد، طی مکاتبه‌ای آمادگی خود را اعلام کرد

مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران نیز درباره پیشنهاد خرید پارک پردیسان از سوی شهرداری تهران نیز گفت: هنگامی شهرداری مطلع شد که سازمان حفاظت محیط‌ زیست قصد فروش پارک پردیسان را دارد، طی مکاتبه‌ای آمادگی خود را برای خرید این پارک برای حفظ و حفاظت از آن اعلام کرد.

معاون خدمات شهری شهردار تهران ادامه داد: ‌با این حال با توضیحات قائم مقام سازمان حفاظت از محیط‌ زیست ظاهرا فروش پارک پردیسان منتفی است، اما شهرداری تهران آمادگی دارد که با حفظ مالکیت سازمان محیط‌ زیست در پارک پردیسان، این اراضی را بازپیرایی کرده و با اجرای طرح ویژه‌ای، مشکلات فعلی آن را برطرف کند تا پارک پردیسان در وضعیت مناسب، میزبان شهروندان باشد.

مصوبه قانونی هیات وزیران برای فروش پارک پردیسان شورا را نگران کرده است

معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران نیز در جلسه شورای شهر تهران که با حضور قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد هم از مواضع قائم‌ مقام سازمان حفاظت محیط‌ زیست در قبال پارک پردیسان تقدیر کرد، اما گفت: نگرانی اصلی شورای شهر به دلیل وجود مصوبه هیات وزیران در اسفند سال ۸۹ مبنی بر ارائه مجوز فروش پارک پردیسان بوده است.

رییس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران گفت: برابر ضوابط طرح جامع و مصوبه کمیسیون ماده پنج در سال ۷۴، اراضی پارک پردیسان باید حفاظت شده و تنها پنج درصد از آن به ساخت موزه تاریخ طبیعی، مرکز تحقیقات و پژوهش و ساختمان‌های اداری اختصاص یابد.

ابتکار با تایید این نکته که اعتبارات دولتی کفاف توسعه پارک پردیسان را نمی‌دهد، در عین حال گفت: نگرانی شورای شهر درباره پارک پردیسان حاصل شایعات نیست، بلکه ناشی از مصوبه ۲۵ اسفند ۸۹ هیات وزیران است که طی آن به سازمان محیط‌زیست اجازه داده شده مشروط به حفظ کاربری، نسبت به فروش پارک پردیسان به مساحت یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۹۳۵ مترمربع با رعایت مقررات مربوطه اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی شورای شهر تنها حدود چنین مصوبه‌ای در دولت است، گفت: تا زمانی که این مصوبه وجود دارد، سایه تهدید بر سر پارک پردیسان است و به همین خاطر شورای شهر با پیشنهاد طرحی تقاضا دارد که این مصوبه از سوی دولت لغو شود.

رییس کمیته محیط‌زیست اعتقاد دارد که با وجود چنین مصوبه‌ای در دولت، تمامی پارک‌ها در معرض تهدید فروش قرار دارند و ممکن است این مصوبه در آینده به دست فرد دیگری به جز تیم فعلی اداره‌کننده سازمان محیط‌ زیست بیفتد و برای اجرای آن اقدام شود.

به گزارش ایسنا، بدین ترتیب باید منتظر ماند و دید که سازمان حفاظت محیط زیست چه برنامه‌ای برای حفاظت از “اکو پارک طبیعت پردیسان” دارد آیا در شرایطی که آلودگی هوا که با اشکال مختلف همچون ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته، “پردیسان” همچنان پردیس تهرانی‌ها باقی می‌ماند؟

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.