پرسش هایی جدید درباره کفاره روزه و پاسخ هایی از مقام معظم رهبری

کفاره چیست؟

کفاره از ماده «کفر» به معنای پوشاندن است و در اصطلاح دینی عبارت است از: پرداخت صدقه، قربانی و انجام دادن عمل شرعی و مانند آن به جهت گناهی که انجام گرفته است.از آنجایی که آثار گناه را محو می سازد و آنرا از انسان می پوشاند،«کفاره» می گویند.انسان کافر نیز از آن جهت که حقایقی از قبیل خدا، قیامت، نبوت و … را انکار کرده و آنرا از خود می پوشاند کافر نامیده می شود. کفاره در همه شریعتها و ادیان، برای اجتباب از پیامدهای سوء اعمال شرعی، غیر اخلاقی و مخالف اصول اجتماعی انجام می گیرد و مهم ترین آثار آن جلب رضایت و فرو نشاندن خشم الهی است.
در ذیل به چند سوال متداول در زمینه کفاره و پاسخ مقام معظم رهبری به آن می پردازیم.

س: کسى که کفّاره روزه به گردن دارد، آیا مى‏تواند آن را به تأخیر اندازد؟
ج) آرى، پرداخت کفّاره فورى نیست؛ ولى نباید در تأخیر آن سهل‏انگارى و کوتاهى کرد.
س: کسى که کفّاره روزه را تا چند سال به تأخیر اندازد، آیا چیزى بر مقدار آن افزوده مى‏شود؟
ج۲) خیر، چیزى بر آن افزوده نمى‏شود.
س: آیا غیر سید، مى‏تواند کفّاره روزه را به سید بدهد؟
ج) آرى، اشکال ندارد؛ ولى بهتر (احتیاط مستحب) است، به سید ندهد.
س: اگر در کودکى در منزل پدرى کفّاره روزه شامل فرد شود دادن کفّاره برعهده کیست؟
ج) بر شخص نابالغ کفّاره واجب نیست و اگر بالغ شده و کفّاره به عهده او آمده، باید خودش بپردازد ولى اداى آن فورى نیست.
س: آیا زنى که به بچه شیر مى‌دهد و روزه براى او ضرر دارد اگر روزه نگیرد بعداً باید کفاره نیز بدهد یا نه؟
ج) باید به مقدار هر روزى که روزه را افطار مى‌کند، یک مدّ طعام (تقریباً ۷۵۰ گرم گندم یا نان یا برنج و یا مانند آن) به فقیر بپردازد و روزه را نیز قضا کند.
س: آیا در کفاره‌اى که باید ۶۰ فقیر را اطعام کرد، مى‌شود به یک فقیر ۶۰ مرتبه غذا داد؟ یا پول آن را به یک فقیر داد تا با آن براى خود طعام تهیّه کند؟
ج) نمیتواند یک فقیر را بیش از یک بار سیر نماید یا به او بیش از یک مدّ طعام بپردازد.
س: اگر کسى به علت ضعف و بیمارى نتواند به ازاى هر روز روزه‌اى که باطل کرده ۶۰ روز روزه قضاى آن را بجا آورد و به طور مستقل هم درآمدى نداشته باشد که کفاره آن را بپردازد، وظیفه او چیست؟
ج) قضاى روزه واجب است ولى نسبت به کفّاره‌ى افطار عمدى روزه ماه رمضان، چنانچه قدرت بر روزه دو ماه و یا اطعام شصت مسکین براى هر روز نداشته باشد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است غذا بدهد و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند و اگر به هیچ وجه قادر به دادن غذا به فقرا نیست فقط کافى است که استغفار کند یعنى با دل و زبان خود بگوید: «استغفرالله (از خداوند بخشایش مى‏طلبم)».
س: از چند سال گذشته کفّاره روزه بدهکار هستم. آیا مى‌توانم در طول سال در چند نوبت آن را پرداخت کنم؟
ج) مانع ندارد.
س: در ماه مبارک رمضان روزه‌ى یک روز من باطل شد که باید به جاى آن ۶۱ روز کفاره آن را مى‌گرفتم من همه‌ى روزه‌هاى کفاره را گرفته‌ام اما مطمئن نیستم که ۳۰ روز پشت سر هم گرفته‌ام یا ۳۱ روز، اکنون تکلیف من چیست؟
ج) اگر روزه‌هاى کفاره را گرفته‌اید و در وقت روزه گرفتن متوجه بودید که ۳۱ روز آن باید پشت سر هم باشد، شک و تردید فعلى اعتبار ندارد.
س: من حدود سه سال به علت بیمارى و مصرف قرص از روزه گرفتن معاف بوده‌ام و به همین علت نمى‌توانستم قضاى روزه را بجا بیاورم. فدیه را نیز نپرداختم. اما امسال بحمدالله سلامتى حاصل شد و توانایى پرداخت فدیه را نیز دارم مى‌خواستم ببینم در مورد سه سال گذشته وظیفه من چیست؟
ج) براى روزه‌هایى که در ماه رمضان به جهت بیمارى افطار نموده و تا رمضان سال بعد هم این بیمارى ادامه داشته، هر روز یک مدّ (حدود ۷۵۰ گرم) طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازید و قضاى آن روزه‌ها واجب نیست مگر ماه رمضان آخر در صورتى که پس از آن سلامتى حاصل و قدرت برگرفتن روزه‌هاى قضاى آن را داشته باشید که در این صورت اگر تا رمضان سال بعد، قضاى روزه‌ها را نگرفته باشید علاوه بر دادن مدّ طعام باید قضاى آن را نیز بگیرید.

/۶۲۳۰۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.