پرنده بازی…/رمزورازهای شکار و آموزش و نگهداری پرندگان شکاری

به گزارش خبرآنلاین، «بازنامۀ ناصری» نوشته تیمور میرزا حسام الدوله؛ تصحیح و مقدمه هیبت الله مالکی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با همکاری بنیاد فارس شناسی روانه بازار نشر شده است.

تیمور میرزا حسام الدوله فرزند حسینعلی میرزا فرمانفرما نوۀ فتحعلی شاه قاجار است، وی یکی از نوزده پسر حسینعلی میرزا فرمانفرماست، که از طرف مادر نیز نوۀ محمدقلی خان افشار ارومی هستند.

بازنامه، کتابی است در شناخت انواع پرندگان شکاری و دیگر پرندگان و چگونگی آموزش این پرندگان و بررسی بیماری ها و بالاخره چگونگی تیمار و معالجه امراض آنان، شاهزاده تیمور میرزا که خود از سال های آغازین کودکی و نوجوانی به شکار و شکارچی گری بیش از حد معمول دل بسته بود و به همراه قوشچیان پدرش به پرورش پرندگان شکاری پرداخته بود در روزگار تبعید به عراق و اقامت در بغداد و نجف و کربلا، فارغ از دغدغۀ حکومت و گرفتاری های ریاست، همواره به مطالعه شکارنامه های پادشاهان گذشته مشغول بود و آنچه را در کتابهای گذشتگان می دید، خود نیز به عملاً تجربه می کرد.

پس از اینکه نزدیک به سی سال از جوانی را در تبعید سپری کرد، به همراه رضا قلی میرزا نایب الایاله که از برجسته ترین شاهزادگان قاجاری بود، به ایران بازگشت. رضا قلی میرزا در «قلعه حاجی کریم» در نزدیکی کرمانشاه درگذشت و تیمور میرزا جسد وی را به نجف اشرف فرستاد و خود عازم مشهد شد. زمانی که تیمور میرزا وارد شهر ری شد، ناصرالدین شاه، مستوفی الممالک را نزد وی فرستاد و وی به دیدار ناصرالدین شاه رفته و ریاست قوشخانۀ سلطنتی را عهده دار گردید.
تیمور میرزا، بازنامه را در تهران، در فاصله سالهای ۱۲۷۹ تا ۱۲۸۴ قمری نوشت و به نام ناصرالدین شاه «بازنامه ناصری» نامید.
 

آنطور که سایت موسسه پژوهشی میراث مکتوب گزارش داده، «دیدگاه دوستعلی خان معیرالممالک درباره کبوتر و کبوتر داری در دوره قاجار، بازنامۀ ناصری، چگونگی شکار پرندگان در بیروت به همراه آلبوم عکس و اسناد» از جمله محتویات این کتاب است.
 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. س حاجیان:

    خیلی متاسفم که عده‌ای حیوانات و مخصوصا پرندگان آنهم پرندگان شکاری را در قفس نگهداری می‌کنند امیدوارم روزی برسد که هیچکس به این کار علاقه‌ای نداشته باشد حتی اگر میلیونها تومان از این کار نصیبش شودچراکه هیچ جیزی مثل آزادی نیست در ضمن اینکه اقدام به این کار چرخه طبیعت را بهم ریخته و عواقبش بیش از همه متوجه ما انسانها و نسل‌های بعدی‌مان می‌شود خواهش می‌کنم به هیچ قیمتی اقدام به این کار نکنید و جلوی تمامی قاچاقچیان حیوانات و شکارچیان بایستید

    • دیلجه:

      بابا اینقدر از این رفا نزنید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.