پروانه ساخت‌ ۴ فیلم حوزه هنری بدون بررسی اداره نظارت و ارزشیابی و با دستور مستقیم شمقدری صادر شده است

به گزارش سینمانگار، به نقل از بانی فیلم، روابط عمومی سازمان سینمایی روز گذشته خبر عجیب و غریبی درباره مجوز ساخت های صادر شده روی خروجی خود قرار داد.

بر اساس این خبر، برخلاف روند همیشگی این سالها، اداره نظارت و ارزشیابی برای درخواست های ارئه شده، مجوز تهیه کنندگی به اسم شخص صادر نکرده و این بار مجوز ساخت را به اسم یک سازمان صادر کرده است. البته صدور مجوز برای یک پروژه به تهیه کنندگی حوزه هنری طی این سالها یکی، دو بار اتفاق افتاده اما هیچ گاه سابقه نداشته که ۴ مجوز به صورت همزمان برای ۴ کارگردان به تهیه کنندگی حوزه هنری صادر شود. آن هم در شرایطی که این روزها حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رابطه چندان دوستانه ای با یکدیگر ندارند.

با توجه به اختلافات قدیمی تهیه کنندگان و تشکیل شورایی از آنها (اتحادیه) برای صدور مجوز قبل از ارسال به وزارت ارشاد، پیش بینی می شد که تعدادی از تهیه کنندگان و کارگردانان برای ساخت فیلم خود به شورای صدور پروانه اتحادیه تهیه کنندگان رجوع نکنند اما کمتر کسی پیش بینی می کرد که ۴ پروژه جدید حوزه هنری بدون آنکه از فیلتر اعضای اداره نظارت و ارزشیابی عبور کنند مجوز ساخت دریافت کنند.

روز گذشته شنیدیم برای پروژه های تازه عسگرپور، افشین هاشمی، مازیار میری و محمد رضا هنرمند این اتفاق رخ داده است. ظاهرا هیچ کدام از فیلمنامه های ۴ مجوز صادر شده توسط هیچ کدام از اعضای ۹ نفره اداره نظارت وارزشیابی وزارت ارشاد مورد بازبینی قرار نگرفته و این مجوزها با دستور مستقیم جواد شمقدری صادر شده است و البته گفته می شود خودش مسئولیت تولید آنها را در چنین شرایطی تقبل کرده است.

شنیدیم صدور این ۴ مجوز بدون اطلاع اداره نظارت و ارزشیابی باعث دلخوری و اعتراض برخی از اعضای شورا شده و روز گذشته باعث چالش تازه‌ای شده است. صدور این پروانه ساخت ها در چنین شرایطی که اوضاع سینما چندان مناسب نیست و صاحبان ۶ فیلم مساله دار به دنبال احقاق حقوقشان از حوزه هنری هستند قابل تامل است.

در خبر روابط عمومی سازمان سینمایی تاکید شده است که تهیه کنندگان این ۴ فیلم حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.‌ «میهمان داریم» به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور، «خسته نباشید» به کارگردانی سید افشین هاشمی/ محسن قرایی، «حوض نقاشی» به کارگردانی سیدمازیار میری و «خواهران نازنین (حرمان)» به کارگردانی محمدرضا هنرمند عناوین پروژه هایی‌است که از این شورا پروانه ساخت دریافت کرده اند. ‌همچنین با صدور موافقت اصولی برای فیلمنامه «خط ویژه» به تهیه کنندگی فتح ا… جعفری جوزانی و کارگردانی مصطفی کیایی نیز روز گذشته موافقت شد.
 


سینما نگار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.