پرونده «بابک زنجانی» راه بسیاری تا صدور حکم در پیش دارد

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

به گفته مشاور رئیس کل دیوان محاسبات، با توجه به اظهار‌نظر دادستان این دیوان دربارهٔ پرونده بابک زنجانی، باید بپذیریم که این پرونده هنوز راه بسیاری تا رسیدن به مرحله صدور حکم پیش روی دارد.

از آنجا‌ که این فرد دولتی نیست، حتی شاید مستشاری نظرش بر این قرار بگیرد که پرونده برای رسیدگی به دیگر مراجع قضایی ارجاع داده شود؛ یعنی مستشاری دربارهٔ مرجع رسیدگی تصمیم خواهد گرفت و این گونه نیست که از هم اکنون بگوییم همه پروسه رسیدگی به این پرونده و صدور حکم در دیوان محاسبات به انجام خواهد رسید.
پس از آنکه روز قبل به نقل از دادستان دیوان محاسبات نقل شد که «بابک زنجانی» تنها تا ظهر امروز (دوشنبه) فرصت دارد اسناد مربوط به واریز‌ دو میلیارد و ۶۰ میلیون یورویی خرید نفت از شرکت نیکو را به این دیوان ارائه کند، و دنبال ‌آن خبر رسید که این اتفاق رخ نداده، زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که رأی دیوان دربارهٔ این فرد صادر شده است.

رحمت الله شریفی نیارق، مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور گفت: در خصوص این پرونده اطلاعی ندارم، ولی با توجه به روند رسیدگی به پرونده‌هایی که در دیوان محاسبات مطرح می‌شوند، می‌توان گفت که پرونده یادشده هنوز به صدور حکم نرسیده است.

مشاور رئیس کل دیوان محاسبات در تشریح روند رسیدگی گفت: پروسه قضایی رسیدگی به پرونده‌های مطرح در دیوان محاسبات ‌این گونه است که اول بازرسان دیوان، گزارش تخلفات صورت گرفته را به دادستان دیوان ارائه می‌کنند و به تشخیص این مقام، دادیاران مسئول رسیدگی و‌ بررسی جزئیات شده و نتیجه را در اختیار دادستان می‌‌گذارند. در این مرحله دادستان دیوان محاسبات دادخواستی علیه متهم یا متهمان صادر می‌کند که می‌توان گفت هم‌عرض کیفرخواست در دادسراست.

وی افزود: دادخواست صادره در اختیار رئیس کل دیوان محاسبات قرار گرفته و به تشخیص وی به یکی از شعبات مستشاری در دیوان سپرده می‌شود. در این مرحله تحقیق و بررسی با احضار متهم یا متهمان صورت گرفته و نهایتا یا برایت متهم حاصل ‌و یا حکم صادر خواهد شد. با تأکید بر این رویه، باید بگوییم ‌اگر پرونده‌ای (چه این پرونده و چه پرونده‌های دیگر) در دادسراست، یعنی دادخواست آن نوشته نشده و به شعبات مستشاری سپرده نشده است.

شریفی ادامه داد: پس از صدور حکم، اگر دادستان دیوان یا متهم به حکم صادر شده اعتراض داشته و این اعتراض را در مهلت بیست روزه در نظر گرفته شده اعلام کنند، پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع خواهد شد و در غیر این صورت، روند رسیدگی پایان خواهد یافت.

مدیر کل روابط عمومی دیوان در پاسخ به این که چرا با توجه به اهمیت بسیار بسیار این پرونده نزد افکار عمومی، روند رسیدگی به آن اعلام نمی‌شود، گفت: دعب دیوان این گونه نیست که حین رسیدگی به پرونده‌ای و پیش از به سرانجام رسیدن آن، چیزی رسانه‌ای شود؛ به ویژه آنکه مسائل مهم و کلان اقتصادی را در بر می‌گیرد که رسانه‌ای شدن آن می‌تواند اثرات نامطلوبی بر جامعه بگذارد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه در خصوص پرونده بابک زنجانی اطلاعی ندارد، گفت: از آنجایی که این فرد دولتی نیست، حتی شاید مستشاری نظرش بر این قرار بگیرد که پرونده برای رسیدگی به سایر مراجع قضایی ارجاع داده شود؛ یعنی مستشاری دربارهٔ مرجع رسیدگی تصمیم خواهد گرفت و این گونه نیست که از هم اکنون بگوییم همه پروسه رسیدگی به این پرونده و صدور حکم در دیوان محاسبات به انجام خواهد رسید.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.