پروژه آرشیو تصاویر ماهواره‌ای و مرکز داده اختصاصی سازمان فضایی ایران

به گزارش ممتازنیوز به نقل از فاوا نیوز در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱، فاوانیوز: این پروژه ملی توسط سازمان فضایی ایران و با مشاوره و نظارت مرکز تحقیقاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه (AICT) و با مشارکت بخش خصوصی در مدت ۳ سال انجام پذیرفت.

پروژه آرشیو ملی شامل یک سیستم‌ جامع نرم‌افزاری برای آرشیو و پردازش تصاویر استراتژیک ماهواره‌ای است. در این سیستم تصاویر ماهواره‌ای که دائماً توسط ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی ایران دریافت می‌شوند، با اعمال یک سری پیش‌پردازش‌‌‌‌‌ها در پایگاه داده اختصاصی برای این منظور ذخیره شده و سپس از طریق دیگر بخش‌های سیستم جامع قابل دستیابی می‌باشند.

در سیستم جامع آرشیو، یک محیط برنامه‌سازی تصویری فراهم شده است که به محققان امکان تعریف و انجام پروژه‌های پژوهشی سنجش از دور با استفاده از تصاویر موجود در آرشیو را به راحتی و بدون نیاز به دانش خاص برنامه‌نویسی کامپیوتری ارائه می‌دهد. ارائه کاتالوگ تصاویر، ژئوپورتال و امکانات سفارش و فروش تصاویر ماهواره‌ای از امکانات دیگر این سیستم‌ جامع است. سیستم جامع آرشیو مشتمل بر ۱۴ زیرسیستم است که در یک مرکز داده اختصاصی بزرگ با طراحی پیشرفته و ظرفیت پردازشی و ذخیره‌سازی بسیار بالا مستقر گردیده است.

گفتنی‌ست؛ مرکز تحقیقاتیAICT دانشگاه با تیمی تخصصی در سه حوزه مهندسی نرم‌افزار، سخت‌افزار و سنجش از دور از ابتدای پروژه در تمامی مراحل طراحی، پیاده‌سازی و آزمون در کنار سازمان فضایی ایران حضور داشته است. در انتهای مراسم، ریاست سازمان فضایی ایران از نقش سازنده و مؤثر این مرکز در موفقیت پروژه و تحقق اهداف آن بطور ویژه قدرانی نمود.

منبع: هیتنا

فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.