پروژه یک میلیارد دلاری اف.بی.آی برای خلق پایگاه اطلاعاتی تشخیص چهره

mail1-18.jpg

پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در حال تکمیل پروژه‌ای به منظور ایجاد پایگاه اطلاعاتی چهره‌های مجرمان در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، به گفته مقام‌های آمریکایی این طرح یک میلیارد دلاری قرار است به آنها از طریق تطبیق تصاویر دوربین‌های نظارتی با چهره‌های مجرمانه شناخته شده و مبارزه با جرایم کمک کند.

اما از طرف دیگر حامیان حریم خصوصی در آمریکا این پروژه فراگیر را به عنوان پایگاه اطلاعاتی ملی تصاویر تلقی کرده و تاکید داشتند که احتمالا این پروژه چهره‌های افراد بیگناه را علاوه بر چهره مجرمان در بر خواهد گرفت.

به نوشته مجله نیوساینتیست آمریکا، این برنامه با نام برنامه “شناسایی نسل آینده” چندین سال در مسیر تکمیل قرار داشته و اکنون در حال ثمر دادن است.

این طرح شامل استفاده از امکانات پیشرفته تشخیص هویت همچون تحلیل دی.ان.ای، شناسایی صدا و اسکن عنبیه چشم به منظور مبارزه با جرایم است.

اما محوریت این پروژه بر امکان تشخیص چهره است و به گفته پلیس اف.بی.آی این پروژه یک تحول تکنولوژیکی خواهد بود که در کمک به حل جرایم و جلوگیری از وقوع آنها در آینده بسیار ارزشمند است.

نرم‌افزار این پروژه دارای دو استفاده اصلی است، نخستین استفاده آن بدین صورت است که به مقام‌ها اجازه می‌دهد فردی را در یک جمعیت تشخیص دهند تا نظارت بر وی را تسهیل کنند. استفاده دیگر آن نیز بدین صورت است که قابلیت گرفتن عکس و مقایسه آن با اطلاعات یک پایگاه اطلاعاتی چهره‌ها را دارد که به طور نظریه‌ای قرار است در برگیرنده چهره همه مجرمان سابق باشد. چنین کارکردی مشابه با کارکرد پایگاه‌های اطلاعاتی اثر انگشت است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.