پشت پرده فشارها بر نظام سوریه/ تلاشها برای سرنگونی اسد بیهوده است

“مهدی رعد” استاد دانشگاه بیروت در گفتگو با خبرگزاری مهر در تشریح علت تمدید یک ماهه حضور ناظران سازمان ملل در سوریه گفت: این اقدام بهانه ای برای ادامه دخالت در مسائل این کشور است. کشورهای غربی که به دنبال تضعیف نظام سوریه هستند این بار هم با تمدید حضور این نیروها برای یک ماه، به دنبال استفاده از زمان بوده و از سوی دیگر در پی جلب نظر روسیه و چین برای اقدامات بیشتر هستند.

وی افزود: آمریکا و کشورهای غربی به دنبال تضعیف نظام سوریه هستند. درگیری آنها در این کشور درگیری سیاسی است و هیچکدام دغدغه دموکراسی و حقوق بشر ندارند. در حالی که می بینیم بیشتر کشورهای منطقه که همپیمان آنها هستند نظام دیکتاتوری دارند. پس مسئله اصلی در مورد سوریه نقشی است که این کشور در محور مقاومت ایفا می کند. سوریه پلی بین ایران و حزب الله لبنان است.

 

استاد دانشگاه بیروت با اشاره به نقش مهم سوریه در محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد: کشورهای غربی در پیامهای محرمانه ای که به “بشار اسد” ارسال کرده اند به وضوح گفته اند اگر وی بخواهد می تواند بهترین وضعیت را در جهان عرب داشته باشد، آنها وعده دادند که کمک می کنند تمام شورشی ها در سوریه به عنوان خائنین محاکمه شوند تنها شرط آنها این بود که اسد از محور مقاومت و ایران و حزب الله دست بکشد.

 

بنا براین مسئله آنها اسرائیل و مقاومت در برابر سیاستهای اشغالگرانه این رژیم است. غرب نمی خواهد کشوری مانند سوریه در منطقه باشد که مقابل صهیونیستها ایستادگی کند. این در حالی است که دیگر کشورهای منطقه را به سازش با اسرائیل واداشته اند و تنها کشورهایی مانند ایران و سوریه همچنان در خط مقدم مبارزه با این رژیم هستند.

 

وی در ادامه اظهار داشت : فشارهایی که به نظام بشار اسد وارد می شود در همین راستا است. آنها می خواهند سوریه با این رژیم سازش کند و دست از همکاری با حزب الله و ایران بردارد، اما آقای اسد به این خواسته آنها پاسخ منفی داده و همین موضوع باعث شده غربی ها به فشارها علیه وی ادامه دهند.

 

به اعتقاد دکتر رعد، آینده سوریه به نوع مقابله دمشق با شورشیان مسلح بستگی دارد. اگر ارتش سوریه بتواند هسته مرکزی مخالفان را از بین ببرد می تواند ظرف ماههای آینده به وضعیت عادی بازگردد. اما نباید فراموش کرد که کشورهای غربی و منطقه با سرازیر کردن سلاح و پول در حال حمایت از شورشیان هستند و این مسئله کار را برای ارتش سوریه دشوار می کند.

 

وی افزود: در حال حاضر کشورهای عرب منطقه با تزریق مقادیر هنگفت کمک مالی به مخالفان امکان تهیه سلاح و تشدید اختلافات مذهبی را در سوریه فراهم کرده اند. یعنی علاوه بر جنگ مسلحانه با نظام سوریه، دعوای عقیدتی بین گروههای سوریه ای به راه انداخته و مدعی اند هر کس فردی را از ارتش سوریه بکشد ثواب بزرگی به دست آورده و اگر در این نبرد کشته شود شهید به حساب می آید.

 

رعد در پایان یادآور شد: با این حال کشورهای غربی، ترکیه، قطر و عربستان با تمام تلاشی که برای ساقط کردن نظام سوریه به کار گرفته اند، در این کار موفق نخواهند شد، آنها با این کار تنها جنگی داخلی به راه انداخته اند که نتیجه آن تضعیف سوریه در دراز مدت و صدمه دیدن مردم از این درگیری ها است. هدف دیگری که آنها دنبال می کنند فراموش شدن موضوع مقاووت در سوریه است، یعنی آنها می خواهند مردم سوریه از خط مقاومت در برابر صهیونیستها جدا شوند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.