پشت پرده ممنوع التصویر شدن جیگر

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

خبر بدون منبع ممنوع التصویر شدن جیگر- یکی از کاراکترهای تازه گل کرده در برنامه محبوب وعروسکی کلاه قرمزی- در دو روز گذشته به یکی از موضوعات داغ خبری تبدیل شد.
همزمانی انتشار این خبر با موفقیت های تجاری و چشمگیر فیلم سینمایی تازه اکران شده کلاه قرمزی و بچه ننه در سینماهای کشور، از همان ابتدا این گمان را بر می انگیخت که این خبر تحت تاثیر جو حاکم در بازار سینمای کشور و با توجه به داغ شدن سوژه کلاه قرمزی منتشر شده است و بعید به نظر می رسد که منبع موثقی آن را تایید کرده باشد. همچنان که قابل پیش بینی بود، همه عوامل تولید وکارگردانی سریال عروسکی کلاه قرمزی، این خبر را یا تکذیب و یا از صحت آن اظهار بی اطلاعی کردند.
اما نکته بسیار جالب این بود که در شرایطی که یکی از بزرگترین رویدادهای دیپلماتیکی جهان در تهران در حال برگزاری است، جیگر بهانه ای شد تا رسانه های غربی بجای انعکاس اخبار اجلاس سران عدم تعهد، جیگر را به موضوع اصلی تبدیل کنند تا هدف آنان برای سانسور پنهان اخبار اجلاس محقق شود.
در همین رابطه بی بی سی و رادیو زمانه ، صدای امریکا، شبکه من و تو و…به سراغ کلاه قرمزی و پسر خاله و جیگر رفتند تا نشان دهند چقدر اجلاس تهران برای غرب می تواند نگران کننده باشد و بار دیگر ثابت کنند جایی که مافع غرب در میان باشد حساب کارشان با جیگر و کلاه قرمزی است.
سایر رسانه ها نیز به تبعیت ازین دو به بازتاب اخبار کلاه قرمزی اکتفا کردند که در میان روز و رادیو فردا نیز با اتخاد روش های مشابه در سانسور فرافکنی تلاش کردند تا با پرداختن به موضوعاتی ازین دست خود را از ضربات نپرداختن به اخبار مهم اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در امان باقی نگه دارند.
گفتنی است پیش از این رسانه های غربی تلاش مفصلی را برای عدم حضور سران کشورها و بان کی مون در این اجلاس به کار بسته بودند که با توجه به نقش و وزن جمهوری اسلامی ایران در تحولات جهانی این اقدامات شکست خورد.
نکته جالب توجه دیگر در نحوه پردازش خبر ممنوع التصویر شدن جیگر در رسانه های غربی این بود که با وجود آنکه مراجع رسمی و عوامل دست اندرکار این سریال در رسانه های متعدد داخلی این خبر را تکذیب کردند، اما این تکذیبیه ها در اخبار آنان پخش نشد.
در همین رابطه بد نیست به اظهارات علی زارعان مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو توجه کنیم که این صحبت ها نیز در بی بی سی و سایر رسانه های بیگانه سانسور شد.

علی زارعان درباره انتشار خبری درباره حذف و ممنوع التصویری عروسک «جیگر» در مجموعه «کلاه قرمزی» گفت: من با آقای طهماسب و آقای جبلی، مدیر شبکه نمایش، مدیر شبکه جام جم و … صحبت کرده و از آنها درباره حذف این شخصیت عروسکی سوال کردم که همگی متفق القول این مطلب را تکذیب و عنوان کردند که در این باره هیچ گونه اظهارنظری نداشته اند. حذف و یا ممنوع التصویری این عروسک را تکذیب می کنیم.
وی ادامه داد: شخصیت جیگر یک شخصیت محبوب است که در کنار کلاه قرمزی، پسرعمه زا، آقوی همساده، بچه ننه، پسرخاله و … قرار دارد و هیچکدام از آنها حذف نشده اند.

زارعان درباره عنوان برخی مطالب راجع به بدآموزی عروسک جیگر تصریح کرد: به هیچ عنوان این عروسک بدآموزی نداشته و خوشبختانه از نوروز که جیگر به جمع عروسک های مجموعه کلاه قرمزی پیوست، با استقبال فراوانی روبرو شد و حتی آقای ضرغامی به طور مستقل از سازندگان این برنامه تشکر کردند. همچنین آقای دارابی نیز در جلسه ای دیگر به خاطر خلق چنین شخصیت های عروسکی پرطرفداری از خالق آنها تشکر کرد و حدود دو هفته پیش نیز آقای بخشی زاده مدیر شبکه دو از سازندگان کلاه قرمزی تجلیل کرد.

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو درباره ساخت مجموعه کلاه قرمزی ویژه نوروز ۹۲ نیز عنوان داشت: صحبت های مقدماتی انجام شده و قرار است کلاه قرمزی به همراه سایر عروسک های این برنامه در نوروز ۹۲ نیز ویژه برنامه ای را داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان حذف عروسک جیگر در برنامه نوروزی ۹۲ وجود دارد؟ پاسخ داد: خیر. فکر نمی کنم که این عروسک حذف شود. مگر اینکه آقای طهماسب به تصمیم تازه ای در این باره برسند که احتمال آن خیلی کم است و قرار بر حذف هیچکدام از عروسک ها نیست.

شبکه ایران

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر چهارشنبه ۸ شهریور  مشاهده : ۱۰۳   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.