پنجمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ از فردا در وین

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/8/6/1676003_377.jpg

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به منظور شرکت در پنجمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ فردا راهی وین می‌شوند.

پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از فردا (دوشنبه) در شهر وین آغاز و تا ۳۰ خرداد ماه ادامه خواهد یافت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای فردا دوشنبه عازم وین می‌شود.

قرار است ظریف و اشتون فردا ظهر بر سر میز ناهار در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین در خصوص زمان آغاز مذاکرات و هماهنگی‌های لازم به گفت‌وگو بنشینند.

سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند.

یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

بر اساس اخبار رسیده ترکیب تیم مذاکره کننده طرف مقابل همچون سابق است و تنها ژاک اودیبر مدیر کل سابق وزارت خارجه فرانسه جای خود را به نیکلا دوریویر داده است.

چهارمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ در خصوص راه‌حل جامع هسته‌ای ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار و قراربود که کار نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه هسته‌ای در این مذاکرات آغاز شود که به دلیل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل پیشرفت محسوسی در این زمینه حاصل نشد و پس از آن بود که ظریف و اشتون ۵ و ۶ خرداد ماه در شهر استانبول به گفت و گو پرداختند که البته در حاشیه آن نیز در روز ششم خرداد نشستی کارشناسی به ریاست بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت دستیار ارشد کاترین اشتون برگزار شد.

عراقچی پس از دیدار ظریف و اشتون از برگزاری رایزنی‌های سیاسی و فنی تا قبل از دور پنجم مذاکرات خبر داد و ظریف نیز گفت که مذاکرات کارشناسی در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین برگزار می‌شود که در همین راستا نشست کارشناسی به ریاست بعیدی‌نژاد و کلمنت در ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه در وین برگزار شد.

از دیگر سو در هفته‌ای که گذشت رایزنی‌های دو جانبه بین هیات ایرانی و آمریکایی به ریاست سیدعباس عراقچی و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا در شهر ژنو طی روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد ماه با حضور هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون برگزار و طرفین در حدود ۱۲ ساعت به رایزنی پرداختند که عباس عراقچی در پایان این گفت و گوها با بیان اینکه گفت و گوها سخت و فشرده بود عنوان کرد که این رایزنی‌ها در فضای مثبتی صورت گرفته است.

هیات مذاکره کننده ایرانی همچنین ۲۱ خرداد ماه در شهر ژنو بر سر میز ناهار با هیات مذاکره کننده فرانسوی به ریاست دوریویر برگزار که ۳ ساعت و نیم به طول انجامید و همان شب نیز عراقچی و روانچی با هیات روس به ریاست سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در رم به رایزنی پردختند و امروز بعدازظهر نیز هیات مذاکره کننده آلمانی به ریاست هانس دیتر لوکاس مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آلمان با تیم مذاکره کننده ایرانی در تهران به گفت و گو می‌پردازند.

وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ (آلمان، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا) به همراه کاترین اشتون سوم آذرماه سال گذشته () در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که از ۳۰ دی ماه وارد مرحله اجرا شد و ۲۹ تیرماه زمان پایان شش ماهه گام اول توافقنامه ژنو است. طرفین پس از آن برای دستیابی به توافقنامه جامع هسته‌ای چهار دور در وین به گفت‌وگو نشستند که در وین ۳ همه مباحث مربوط به برنامه هسته‌ای ایران مرور شد و در وین چهارم که قرار بود کار تدوین پیش نویس توافقنامه آغاز شود، پیشرفتی حاصل نشد.

 

باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.