پنج قطعنامه مجمع عمومی درمحکومیت رژیم صهیونیستی

۳۰م آذر ،

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور پنج قطعنامه جداگانه ، اقدامات رژیم صهیونیستی را در نقض گسترده حقوق بشر مردم فلسطین و ادامه اشغال بلندی‌های جولان محکوم کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک ؛ در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل ، قطعنامه «اقدامات تاثیرگذار اسرائیل بر حقوق بشر مردم فلسطین در سرزمین‌های فلسطین اشغالی» با ۱۶۴ رای مثبت ، ۸ رای منفی و ۶ ممتنع تصویب شد.
این قطعنامه اقدامات اسرائیل را در نقض سازمان یافته حقوق بشر مردم فلسطین در موارد ذیل به شدت محکوم کرده است.
استفاده مفرط از زور و عملیات نظامی برضد اشخاص غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان ، بازداشت و زندانی کردن ظالمانه فلسطینی ها ، تنبیه جمعی ، توقیف اموال ، شهرکسازی و گسترش آن ، ساخت دیوار حائل ، تخریب منازل ، مراکز آموزشی و درمانی فلسطینی‌ها ، محاصره نوار غزه و استفاده گسترده از زور در این منطقه که به کشته و مجروح شدن تعداد بسیاری از مردم فلسطین منجر شده است. 
همانند قبل حامیان تابلودار رژیم صهیونیستی از جمله آمریکا ، کانادا ، استرالیا ، پاناما و چند کشور جزیره ای کوچک به نام‌های جزایر مارشال ، میکرونزی ، پالائو و البته خود اسرائیل ، به این قطعنامه رأی منفی دادند.
مجمع عمومی همچنین با تصویب قطعنامه «شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های  فلسطین اشغالی و جولان سوریه» از اقدامات رژیم صهیونیستی در شهرکسازی در بیت‌المقدس شرقی و نیز ساخت دیوار حائل ابراز نگرانی کرد.
قطعنامه دوم این اقدامات را به عنوان مصادیق نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه و قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد برشمرده است.
در این قطعنامه از رژیم صهیونیستی خواسته شده است ضمن توقف فوری و کامل عملیات شهرکسازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و نیز در جولان سوریه ، دربارهٔ اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت در این باره اقدام کند.
این قطعنامه نیز با اکثریت قابل توجه ۱۶۹ رای مثبت، ۶ رای منفی و ۳ رای ممتنع تصویب شد.
آمریکا ، کانادا ، رژیم صهیونیستی ، جزایر مارشال ، میکرونزی و پالائو به این قطعنامه رای منفی دادند.
همچنین سومین قطعنامه ارایه شده بر ضد جنایات اسرائیل با عنوان «کار کمیته ویژه تحقیق دربارهٔ اقدامات تأثیرگذار اسرائیل بر حقوق بشر مردم فلسطین و سایر اعراب سرزمین های اشغالی» بود که با ۹۸  رای مثبت در برابر۸ رای منفی آمریکا ، استرالیا ، کانادا ، رژیم صهیونیستی ، جزایر مارشال ، پالائو ، پاناما و میکرونزی و۷۲ رای ممتنع به تصویب کمیته ویژه امور سیاسی مجمع عمومی رسید.
در این قطعنامه به کارگیری زور از سوی رژیم صهیونیستی بر ضد مردم غیرنظامی فلسطین و کشته و مجروح شدن هزاران نفر از آنان ، تخریب و توقیف اموال فلسطینی‌ها ، تنبیه جمعی آنان و بازداشت و زندانی کردن هزاران فلسطینی محکوم و بر ادامه کار کمیته ویژه تحقیق تاکید شده است.
چهارمین قطعنامه نشست مجمع عمومی نیز دربارهٔ «کاربرد کنوانسیون ژنو مربوط به حمایت از اشخاص غیرنظامی در زمان جنگ» ، مورخ ۱۲ اوت ۱۹۴۹ میلادی ، دربارهٔ سرزمین فلسطین اشغالی و سایر سرزمین‌های عربی اشغالی بود.
این قطعنامه نیز به رای گذاشته شد که با ۱۷۱ رای مثبت ، ۶ منفی و ۳ ممتنع به تصویب رسید.
دوباره فقط شش کشور آمریکا ، کانادا ، رژیم صهیونیستی ، جزایر مارشال ، میکرونزی و پالائو تنها مخالفان این قطعنامه بودند.
پنجمین قطعنامه ضد اسرائیلی مصوب مجمع عمومی عنوان «جولان اشغالی سوریه» داشت که با ۱۶۸ رای مثبت ، یک رای منفی از رژیم صهیونیستی و ۱۱ رای ممتنع تصویب شد.
این قطعنامه بر پایان اشغال جولان از سوی رژیم صهیونیستی و اجرای قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل مصوب ۱۹۸۱ میلادی مبنی بر عدم به رسمیت شناخته شدن حاکمیت اسرائیل بر جولان تاکید شده است.  
از نکات قابل توجه دربارهٔ این پنج قطعنامه ضد اسرائیلی این بود که آمریکا و کانادا به چهار قطعنامه از پنج قطعنامه یاد شده رای منفی دادند.
این در حالی است که این دو کشور به ظاهر مدافع و مدعی حقوق بشر ، همواره کشورهای جهان و به ویژه ایران اسلامی را به نقض حقوق بشر متهم می کنند.
 


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.