پندها و حکایات ایرانی در شبکه پویا

جام جم آنلاین: ۱۳ انیمیشن جدید در مرکز پویانمایی صبا در دست تولید است. «محمد امین»، «کلیله و دمنه»، «قند و شکر» ، «دشت تمشک»، «این چیه‌؟»، «بوستان سعدی»، «نادان»، «هر‌کسی کاری داره»، «یوز»، «قصه‌های شیرین»، «گلستان سرزمین من»، «مسافر قلقله زن» و «پهلوانان ۳» از جمله این انیمیشن‌هاست.

سری دوم «محمد امین» به تهیه‌کنندگی محمد شعشعی و کارگردانی پوریا نیک‌منش با همکاری مرکز پویانمایی صبا در ۱۳ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای در دست تولید است.

سری اول «محمد امین» چند روز قبل پس از پخش فیلم موهن درباره‌ پیامبر اسلام(ص) در سه قسمت ۱۵ دقیقه‌ای روی آنتن شبکه پویا رفت. «محمد امین» عنوان سریالی انیمیشنی است که به منظور معرفی شخصیت پیامبر اکرم (ص) تولید شده است.

نگارش فیلمنامه سری دوم «محمد امین» را مسعود ترغیبی برعهده دارد و مینو آیت‌اللهی نیز کارشناس مذهبی آن است. این سریال برای نخستین ‌بار است که با محوریت زندگی و شخصیت نبی مکرم اسلام(ص) در قالب انیمیشن با همکاری مرکز پویانمایی صبا تولید شده است.

انیمیشن «کلیله و دمنه» به کارگردانی علیرضا توکلی بینا با تکنیک دو بعدی در ۲۶ قسمت ۱۳ دقیقه‌ای مراحل تولید خود را می‌گذراند.

توکلی بینا درباره انیمیشن «کلیله و دمنه» گفت: داستان‌های اخلاقی این انیمیشن برگرفته از کتاب کلیله و دمنه و از زبان حیوانات است. این انیمیشن سعی کرده به روش غیر مستقیم الگوهای صحیح اخلاق و رفتارهای ناهنجار و بد اخلاقی‌ها توسط حیوانات را به تصویر بکشد. حمیدرضا جمالی، نویسنده «کلیله و دمنه» و زهرا هاشمی، مجری طرح این انیمیشن هستند.

داستان‌های عجیب یک سیاره

مجموعه انیمیشن «قند و شکر» به کارگردانی شهرام خوارزمی نیز در ۲۶ قسمت هفت دقیقه‌ای در حال تولید است.

شهرام خوارزمی، کارگردان این انیمیشن گفت: مجموعه «قند و شکر» مجموعه‌ای از داستان‌های کهن برگرفته از «کلیله و دمنه»، «مرزبان‌نامه»، «مثنوی» و… است که تعداد ۱۳ قسمت از این مجموعه تولید شده و بقیه در حال تولید است.

این کارگردان از ویژگی‌های این مجموعه به ترکیب نظم و نثر اشاره کرد و افزود: برای هر قسمت نماآهنگ‌هایی تهیه کرده‌ایم که در کنار روایت داستان به مجموعه فضای موزیکال و شاد می‌بخشد که برای گروه کودک و خردسال جذابیت بالایی دارد.

«دشت تمشک» عنوان مجموعه دیگری است که در مرکز پویا نمایی صبا در ۵۲ قسمت ده دقیقه‌ای تولید می‌شود. این انیمیشن با تکنیک دو بعدی تولید می‌شود و زحل رضوی، نویسنده و کارگردان آن و مهدی صفارپور، تهیه‌کننده و مجری طرح است.

داستان این انیمیشن درباره «مه شب» سوسک شب‌تاب کوچکی است که به همراه دوستانش تارتن عنکبوت و کرپو مارمولک باغی در هر قسمت با حشرات جدیدی آشنا می‌شوند که نحوه زندگی آنها داستان هر قسمت را می‌سازد. خلق و خوی هر یک از شخصیت‌های اصلی باعث ایجاد درد سر یا موقعیت طنز می‌شود.

سری چهارم مجموعه «این چیه؟» نیز در ۵۲ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای و با تکنیک دوبعدی در حال تهیه است. بهروز یغمائیان، کارگردانی این انیمیشن را به عهده دارد و گروه نویسندگان آن را مهکامه یغمائیان، صادق خوشحال و شیوا اصلانی تشکیل می‌دهند.

داستان «این چیه» در سیاره‌ای ناشناخته اتفاق می‌افتد که در آن هفت موجود عجیب و غریب در کنار هم زندگی می‌کنند و این موجودات اولیه و ناآگاه بدون هر گونه امکانات زندگی و تمدن زمینی‌ها هستند. تاکسی نام یکی از اهالی این سیاره است که با سفینه‌ای قدیمی و قراضه هرازگاهی به زمین سفر می‌کند… «این چیه» نام کامپیوتری بسیار قدیمی است که در این سیاره زندگی می‌کند و در هر قسمت با ارائه اطلاعات خود سوالی را که در ذهن اهالی سیاره ایجاد شده برطرف می‌کند.

زندگی در قرن هفتم

سری دوم انیمیشن «بوستان سعدی ۲» نیز عنوان انیمیشنی است که در ۱۳ قسمت ده دقیقه‌ای و با تکنیک دوبعدی به کمک کامپیوتر به کارگردانی ملوس مراد تولید می‌شود. «بوستان سعدی» سرشار از حکایت‌های پندآموز درباره شاهان، زورمندان و حکایت‌هایی از مردم عامی است.

مراد در رابطه با این انیمیشن گفت: در این کار سعی شده که سادگی فضا و شخصیت‌ها به لحاظ زمانی کاملا در طراحی‌ها رعایت شود. چهره‌ها، تن‌پوش‌ها و حتی نوع چیدمان وسایل زندگی، بازارها، محیط شهر و کاخ‌های آن زمان حاکی از زندگی در قرن هفتم دارد. داستان این مجموعه حاوی پیام‌ها و پندهایی است که در‌خور فهم کودکان و نوجوانان است.

«هر کسی کاری داره» عنوان انیمیشنی دیگری است که پروین تجوید در ۱۵ قسمت پنج دقیقه‌ای تولید می‌کند. این انیمیشن با اشعار طنز و فانتزی مشاغل مختلف را به کودکان آموزش می‌دهد.

انیمیشن «هرکسی کاری داره» مراحل پیش تولید خود را طی کرده و آماده تولید است. پروین تجوید درباره این انیمیشن گفت: هرکسی کاری داره، اشعاری در زمینه معرفی مشاغل برای گروه سنی کودک و خردسال است که به زیبایی به تصویر کشیده شده و کودک را با مشاغل مختلف آشنا می‌کند. برخی از این مشاغل عبارتند از: بقال، قصاب، کشاورز، گلفروش، نانوا، نجار، رفتگر و.

انیمیشن «یوز» نیز در دو قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به کارگردانی علیرضا کاویان‌راد در حال تهیه است. کارگردان این انیمیشن با بیان این خبر گفت: این انیمیشن درباره یوز‌های ایرانی است و برای ساخت این انیمیشن همراه با اعضای انجمن یوز و انتشارات ایران‌شناسی به منطقه خراسان شمالی رفتیم و موفق به تماشای یوز ایرانی و دیگر حیوانات موجود در منطقه شدیم. تکنیک انیمیشن یوز دوبعدی به شیوه دستی است که در این تکنیک تمام فریم‌ها توسط دست طراحی می‌شود.

مجموعه «قصه‌های شیرین» نیز در ۹ قسمت ده دقیقه‌ای به کارگردانی ژیان دیباوری مراحل پایانی خود را می‌گذراند. این مجموعه که موضوعاتش برگرفته از کتاب‌های کهن و حکایت‌های پندآموز قدیمی در قالب طنز است با گرافیک و فضایی ایرانی ساخته شده و شخصیت‌پردازی این داستان، جذاب و متفاوت است. تکنیک کار دوبعدی است و در حال حاضر مراحل تولید این مجموعه در قسمت دستی به اتمام رسیده است.

پیرزن قلقله‌زن در فرودگاه

«گلستان سرزمین من» نیز عنوان انیمیشن دیگری است که در ۲۶ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای و با تکنیک دوبعدی تهیه می‌شود. نویسنده این انیمیشن علی مینایی و کارگردان آن علیرضا کاویان راد است. این مجموعه تصاویری شاد از زنجیره زیبا و با شکوه حیات وحش منطقه گلستان به نمایش می‌گذارد.

شخصیت محوری مجموعه، پرنده‌ای به نام هما است که تعداد محدودی از آن در منطقه گلستان باقی مانده است. حیوانات منطقه با آمدن‌هما تلاش می‌کنند با به نمایش گذاشتن توانایی‌های خاص خود مقام برتر را در میان دیگران کسب کنند.

«مسافر قلقله‌زن» نیز یک انیمیشن دو بعدی است که در ۵۲ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای به کارگردانی بهروز یغمائیان در حال تهیه است.

در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: پدر نوید که مامور برج مراقبت فرودگاه است به رئیس خود عبور یک کدوی پرنده را در آسمان گزارش می‌دهد. آنچه پدر نوید دیده کدوی پیرزن قلقله زن بوده که از عالم قصه به زمین پرتاب شده است، کدوی پرنده در اتاق نوید فرود می‌آید. نوید کدو را پیدا می‌کند …

سری جدید مجموعه «پهلوانان» به کارگردانی سیاوش زرین‌آبادی نیز در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای در حال تهیه است. موضوع این مجموعه تاریخی است و وقایع آن در خوارزم ـ یکی از شهرهای خراسان قدیم ـ در قرن هشتم هجری می‌گذرد. شخصیت محوری قصه‌ها، پهلوان محمود قتالی خوارزمی ملقب به پوریای ولی، شاعر، عارف و ورزشکار نامی ایران‌زمین است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.