پنی سیلین چینی هم تایید شد، هم تکذیب

۱۶ام بهمن ،
ممتاز نیوز : ورود مواد اولیه پنی سیلین از چین از سوی وزارت بهداشت هم تایید شد و هم تکذیب.

پیش از این خبرهای تایید نشده ای از عوارض پنی سیلین و حتی در مواردی مرگ شنیده شده است که سبب آن استفاده شرکت های داروسازی از مواد اولیه چینی عنوان شد. هرچند وزارت بهداشت اعلام کرده است ایران از همان شرکت های هندی و چینی که شرکت های اروپایی مواد اولیه خرید می کنند، خرید کرده است و کیفیت داروهای ایرانی تفاوتی با داروهای خارجی ندارد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ با این حال دکتر محمدرضا صابری، معاون غذا و داروی دانشگاه علو‌م‌ پزشکی مشهد ورود مواد اولیه پنی سیلین و بسیاری داروهای دیگر از چین را رد کرده است.

این نقل قول از او را پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر کرده: “ممکن است پیش از این، از یک منبع اروپایی دارو تهیه می‌کردیم که آن منبع اکنون در دسترس نباشد و منبع تغییر کرده باشد، ولی استاندارهای دارویی تنزل پیدا نکرده و دارو باید همان دارو و میزان خلوص لازم خودش باشد که خریداری شود و به هیچ‌وجه اینطور نیست که بخاطر محدودیت در منابع و یا امکان تأمین، سلامت مردم را به خطر بیندازیم. بر این اساس به هیچ وجه پنی‌سیلین چینی در بازار ما وجود ندارد، چراکه این دارو در داخل کشور تولید می‌شود و بالغ بر ۴۵ درصد داروهای دیگر حتی ماده اولیه‌اش هم داخل کشور تولید می‌شوند.”

این درحالی است که امروز رییس سازمان غذا و دارو گفته از مواد اولیه ایرانی پنی سیلین در همین روزهای دهه فجر رونمایی می گردد و البته پیش از این از چین وارد می شده است.

احمد شیبانی، دراین باره به ایسنا گفت: چون ارزبری مواد اولیه دارویی بالاست با همکاری متخصصان و تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه در حال سنتز بعضی از این مواد اولیه دارویی هستیم که البته اغلب آنها هورمونی بوده و در شیمی درمانی موثرند. در دهه فجر شاهد رونمایی تعدادی از این اقلام خواهیم بود. از این جمله می‌توان به وارفارین که رقیق کننده خون بوده و داروی اف.اس.اچ که هورمونی است، اشاره کرد. عمدتا رونمایی‌ها مربوط به مواد اولیه دارویی می باشند.

او از تولید ماده اولیه پنی سیلین خبر داد و البته گفت که پیش از این مواد اولیه پنی سیلین از چین وارد می شد: همچنین ماده خام اولیه مورد نیاز برای تولید پنی‌سیلین نیز در این ایام رونمایی می‌شود. میزان تولید آن برای رفع نیاز کشور کافی است و حتما زمینه برای صادرات آن هم وجود دارد. این ماده اولیه را همه کشورها ندارند و پیش از این عمدتا از چین وارد می‌شد. رونمایی از این اقلام خبر خوبی برای مردم است و صرفه جویی ارزی بالایی را رقم خواهد زد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.