پو؛ خرس پرطرفدار

۲۰م دیماه ،

جام جم آنلاین: شخصیت پو ـ که از او با نام وینی پو و پو خرسه هم اسم می‌برند ـ یک شخصیت ادبی است که توانست راه خود را روی پرده سینما و صفحه کوچک تلویزیون باز کند. این حیوان کوچولوی دوست‌داشتنی یک موجود خیالی است که توسط آ‌آ میلنه خلق شد. اولین دیدار علاقه‌مندان با این شخصیت سال ۱۹۲۶ صورت گرفت که اولین مجموعه قصه او با نام «وینی پو» روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت.

پس از موفقیت این مجموعه داستان بود که سال ۱۹۲۸ دومین سری قصه‌های این خرس کوچولو با نام «خانه پو» انتشار یافت.

میلنه در کنار قصه‌هایی که با کمک شخصیت پو نوشت،‌ چند شعر هم دربارهٔ‌اش گفت. نقاش تمام کتاب‌هایی که در ارتباط با پو چاپ شد، ای اچ سپارد است.

پو، اولین‌بار سال ۱۹۶۶ توانست به صورت یک شخصیت متحرک موفق در مجموعه تلویزیونی «پو» به نمایش درآید و دوستداران قصه‌های این خرس بازیگوش، او را در حال حرکت،‌ جست‌وخیز و صحبت کردن دیدند.

استرلینگ‌ هالووی در این مجموعه تلویزیونی به جای شخصیت پو صحبت کرد. کمپانی والت دیزنی که متخصص تولید انیمیشن‌های کودکانه و نوجوانانه است، چند سال پس از موفقیت‌های تصویری پو، امتیاز تولید مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی آن را کسب کرد و با نام «پو» آن را تهیه و تولید کرد.

مجموعه «پو» خیلی سریع به صورت یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های کودکانه تلویزیونی (و همچنین کارهای هنری کمپانی والت دیزنی)‌ درآمد.

آآ میلنه، نام پو را از روی خرس کوچولویی که پسرش داشت، وام گرفت. او تحت تاثیر رابطه فرزند کوچکش با خرس اسبا‌ب‌بازی که دارد، شخصیت پو را خلق کرد. این شخصیت پایه و اساس کار کریستوفر روبین برای ساخت یک اسباب‌بازی تازه برای بچه‌ها شد.

در همین حال، میلنه آغاز به نوشتن قصه‌های کوتاه خود در رابطه با شخصیت پو کرد. عروسکی که اولین بار روبین خلق کرد، هم‌اکنون در موزه عمومی و مرکزی شهر نیویورک قرار دارد و محل بازدید بسیاری از علاقه‌مندان است. میلنه نام وینی را زمانی به اسم پو اضافه کرد که یک خرس بانمک کوچولوی زنده را در باغ‌وحش لندن دید.

قصه‌های «وینی پو» که الهام‌بخش تولید چند مجموعه تلویزیونی پرطرفدار برای بچه‌ها شد، ‌در یکی از مناطق جنوبی انگلستان در جنگل آشداون اتفاق می‌افتد.

این جنگل یک محدوده وسیع و باز را در بر می‌گیرد که در عین حال، کوهستانی است. این جنگل تا حد زیادی شبیه مکانی است که پدر میلنه خریداری کرده بود و خود نویسنده در آن محل، دو کتاب قصه‌های پو را نوشت.

در سال ۱۹۳۰، استفن اسلسینگر، یک تهیه‌کننده کانادایی‌تبار، امتیاز فروش عروسک‌های پو را برای آمریکای شمالی خریداری و اعلام کرد قصد تولید مجموعه‌ای تلویزیونی براساس ماجراجویی‌های پو را دارد.

او امتیاز تولید مجموعه تلویزیونی را از میلنه به قیمت چند هزار دلار خریداری کرد و قرار شد درصدی از سود حاصل از این کار تلویزیونی هم به وی داده شود.

اسلسینگر در سال ۱۹۳۱ اعلام کرد، شخصیت پو برای او یک سود ۵۰ میلیون دلاری به ارمغان آورده است. وی برای ۳۰ سال، به کار فروش اسباب‌بازی‌های پو و دوستانش پرداخت. این سود از بابت چیزهایی مثل عروسک‌ها، صفحه، بازی‌های مختلف، جدول و نمایش رادیویی حاصل شد.

در سال ۱۹۶۱، کمپانی والت‌دیزنی امتیاز مربوط به شخصیت پو را از وارث اسلسینگر خریداری کرد. پو و دوستانش تا سال ۱۹۳۲ در نقاشی‌های سیاه و سفید دیده می‌شدند و در این سال بود که عنصر رنگ هم به این نقاشی‌ها اضافه شد.

پس از مرگ اسلسینگر در سال ۱۹۵۳، همسر وی ـ شرلی ـ کار او را تا سال ۱۹۶۱ ادامه داد. در این سال، وی که احساس می‌کرد نمی‌تواند حرفه همسر متوفای خود را ادامه دهد، پیشنهاد کمپانی والت‌دیزنی برای واگذاری امتیاز مربوط به شخصیت پو به این کمپانی را پذیرفت.

در همین سال، همسر میلنه امتیاز بقیه حقوقی را که از بابت وینی پو و قصه‌هایش در اختیار داشت، به کمپانی والت‌دیزنی فروخت.

با انجام این کار، این کمپانی مالک اصلی و مطلق شخصیت پو و ماجراجویی‌های مختلف او در رشته‌های متفاوت و رنگارنگ هنری شد. کمپانی والت‌دیزنی از سال ۱۹۶۶، تولید و پخش فصل‌های مختلف مجموعه پو را آغاز کرد.

در کنار تولید این مجموعه موفق و پربیننده تلویزیونی، کمپانی والت‌دیزنی چند فیلم سینمایی و ویدئویی ـ که منحصرا برای پخش در رسانه ویدئو تولید شدند و پخش سینمایی یا تلویزیونی نداشتند ـ هم از قصه‌های پو تهیه کرد.

شخصیت پو در عین حال، در تعدادی نمایش تئاتری و رادیویی هم به صورت شخصیت محوری قصه بازی کرد اما در حالی که دوستداران این شخصیت بانمک مشغول هنرنمایی او در تلویزیون، سینما و تئاتر بودند، وراث استفن اسلسینگر در سال ۱۹۹۱ علیه کمپانی والت دیزنی شکایت کردند.

آنها مدعی بودند این کمپانی درصدی از سود حاصل از شخصیت پو را ـ که طبق قرارداد اولیه، کمپانی والت دیزنی باید به آنها می‌داد ـ‌ پرداخت نکرده است.

دادگاه مربوط چند ماه طول کشید و یک قاضی عالی‌رتبه در یک دادگاه مستقل، دوباره رای قاضی قبلی را مورد بررسی قرار داد. رسانه‌های گروهی توجه زیادی به این پرونده نشان دادند که حکایت از محبوبیت بالای پو می‌کرد.

همین رسانه‌ها نوشتند وراث اسلسینگر برای پیدا کردن مدرکی علیه کمپانی والت دیزنی، مدت‌ها سطل‌های آشغال این کمپانی را زیر نظر داشته و زیر و رو می‌کردند! اما در پایان کار، رای دادگاه به نفع کمپانی بود و نه وراث اسلسینگر. مدیر وقت کمپانی دیزنی در آن زمان گفت شخصیت پو در تمام دوران دادگاه در کنار آنها بوده است.

محبوبیت شخصیت پو به قدری زیاد بود که انیماتورها و هنرمندان تلویزیونی اتحاد شوروی (سابق)‌ هم دست به تولید یک مجموعه انیمیشنی روسی‌زبان در ارتباط با این شخصیت زدند.

این مجموعه تلویزیونی را فئودور فیتروک کارگردانی کرد و در فاصله سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ به روی آنتن تلویزیون روسیه رفت.

کشورهای جزو اقمار شرق هم این مجموعه را پخش کردند و موفقیت بالایی در بین تماشاگران کشورهای بلوک شرق پیدا کرد. قبل از کمپانی والت دیزنی، بیل و کورا بیرد هم در سال ۱۹۶۰، یک مجموعه انیمیشن تلویزیونی براساس شخصیت پو تهیه و کارگردانی کردند.

IMDB – مترجم: کیکاووس زیاری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.