پوتین بر ضرورت توسعه ناوگان زیردریایی های هسته ای روسیه تاکید کرد

به گزارش ایرنا، پوتین دوشنبه شب در آیین آغاز ساخت چهارمین زیردریایی هسته ای روسی کلاس ‘بوری’ گفت: ما تا سال ۲۰۲۰ میلادی باید چهار فروند زیردریایی هسته ای کلاس ‘بوری’ در اختیار داشته باشیم که دو فروند آن در مرحله آزمایش هستند.

وی ابراز اطمینان کرد که طرح دولت برای ساخت هشت فروند زیردریایی هسته ای تا سال ۲۰۲۰ با موفقیت و به موقع به انجام خواهد رسید.

بر پایه این گزارش، جشن آغاز ساخت چهارمین زیردریایی هسته ای کلاس ‘بوری ‘ به نام ‘کنیاز ولادیمیر’ در کارخانه ‘سوماش’ به عنوان بزرگ ترین و تنها کارخانه روسی ساخت زیردریایی های هسته ای در شهر بندری ‘سورودوینسک’ در ساحل دریای سفید برگزار شد.

رییس جمهوری روسیه تاکید کرد که باید کشتی های جنگی جدید زیادی اعم از ناو و زیردریایی در راستای نوسازی نیروی دریایی این کشور ساخته شود.

وی اضافه کرد: کشتی های جنگی جدید روسی باید به تجهیزات، نیروی انسانی و سیستم های نظارت و مخابراتی پیشرفته مجهز شوند.

در همین حال کارشناسان مسایل نظامی، حضور پوتین در جشن ویژه آغاز ساخت چهارمین زیردریایی هسته ای کلاس ‘بوری’ را نشانه اهمیت نوسازی و تجهیز نیروی دریایی در دکترین نظامی جدید این کشور ارزیابی می کنند.

پوتین پیش از انتخابات ریاست جمهوری مارس سال جاری میلادی و قبل از ورود سوم بار به کرملین اعلام کرد که کشورش تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برای نوسازی، تجهیز و به روزسازی نیروهای نظامی هزینه خواهد کرد.

انتظار می رود زیردریایی های هسته ای روسی کلاس ‘بوری’ که جایگزین زیردریایی های نسل قبلی کلاس ‘تیفون’ و ‘دلتا’ی دوره شوروی سابق خواهد شد، استخوان بندی اصلی نیروی دریایی روسیه در سال های آینده را تشکیل دهد.

دولت روسیه در حال حاضر ساخت چهار فروند زیردریایی هسته ای کلاس ‘بوری’ با قابلیت حمل موشک های قاره پیما را در کارخانه کشتی سازی ‘سوماش’ در دست اجرا دارد و هر یک از آنها در مرحله مختلفی از ساخت قرار دارند.

بنا بر اطلاعات منتشر شده یکی از زیردریایی های هسته ای کلاس ‘بوری’ به نام ‘یوری دولگوروکی’ در مرحله انجام آزمایش های دریایی زیرآبی است، در حالی که دو فروند دیگر به نام های ‘الکساندر نوسکی’ و ‘ولادیمیر مونوماخ’ در مرحله ساخت هستند.

قرار است زیردریایی های هسته ای کلاس ‘بوری’ با نسل جدید موشک های قاره پیمای روسی موسوم به ‘بولاوا’ مجهز شوند و در این ارتباط برنامه ریزی شده است که این نوع از موشک ها تا اواخر سال جاری میلادی از روی زیردریایی هسته ای ‘دولگوروکی’ پرتاب شود.

اروپام/۵۱۸/ ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۴۰۸۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.