پوتین فردا به ترکیه سفر می‌کند

۱۲م آذر ،

novosti-20.jpg

رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه به رغم وجود اختلافات میان آنکارا و مسکو بر سر اوضاع سوریه به ترکیه سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه تودی زمان، با وجود این مناقشه دو کشور بر سر سوریه احتمالا عزم دو طرف را برای حفظ همکاری دو جانبه تضعیف نخواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قرار است برای سومین نشست “شورای همکاری‌ راهبردی سطح عالی” میان مسکو- آنکارا به ترکیه سفر کند.

رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه در شهر استانبول میزبان پوتین خواهد بود. پیشتر اردوغان خواهان برگزاری این نشست در شهر استانبول شده بود.

پوتین همچنین در سفر یک روزه خود به ترکیه نشستی را با عبدالله گل، رئیس جمهوری این کشور خواهد داشت.

قرار است پس از نشست‌های هیات‌ها و همین طور نشست‌های رو در رو بیش از پنج توافق میان دو کشور در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ و دارایی امضا شود.

اردوغان و پوتین سپس یک کنفرانس خبری مشترک برگزار کرده و دوشنبه شب در ضیافت شامی به مناسبت خرید بانک “دنیز” توسط بانک روسی “اسبربانک” با بیش از ۷۰ تاجر و مقامات شرکت‌های تجاری دیدار خواهند کرد.

قرار است در نشست پوتین- اردوغان اختلافات دو طرف در زمینه سیاست خارجی که در نتیجه رویکردهای متفاوت به وضعیت سوریه و بهار عربی به وجود آمده، مورد بحث قرار گیرد.

با وجود این اساس دیدار آنها را اقدامات مربوط به حوزه‌های مشخصی نظیر تجارت، اقتصاد، دارایی و انرژی تشکیل خواهد داد.

تصمیم برای تشکیل شورای همکاری راهبردی سطح عالی میان ترکیه و روسیه در جریان سفر سال ۲۰۰۹ پوتین به ترکیه اتخاذ شد و این تصمیم به بهبود فضای اعتماد دو جانبه میان دو کشور برای همکاری راهبردی کمک کرد.

با وجود آنکه روابط بین ترکیه و روسیه در حوزه‌هایی نظیر اقتصاد، تجارت، فرهنگ، گردشگری و سرمایه‌گذاری دو طرفه پیشرفت خوبی داشته اما موج ایجاد شده در منطقه توسط بهار عربی سبب بروز رویکرهای متفاوت میان دو طرف شده است.

آنکارا و مسکو پیشتر توانستند اختلافات خود را در خصوص طیفی از مسایل نظیر مناقشه قره باغ، قبرس و کوزوو کنار بگذارند اما در خصوص مساله سوریه در نهایت مجبور شدند با یکدیگر به رقابت بپردازند.

اختلافات دو طرف در خصوص سوریه شامل وتوی تحریم‌های شورای امنیت توسط روسیه و همین طور اقدام ترکیه در نشاندن هواپیمای مسافربری از مبدا مسکو به مقصد سوریه می‌شود. همچنین یکی دیگر از مسائل مورد اختلاف دو طرف تصمیم اخیر آنکارا برای استقرار موشک‌های پاتریوت در طول مرز خود با سوریه است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.