پوست، زبان بیماری های نهفته در شما است

برخی از بیماری های پوستی حاکی از وجود مشکلات عدم سلامتی هستند که ممکن است خطر جدی را به دنبال داشته باشند اما برخی دیگر نشان دهنده هیچ بیماری نیست و ممکن است پس از چند ماه از بین برود اما این بدان معنی است که هیچ گونه بیماری را به دنبال ندارد.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر)، ضایعات پوستی اغلب حاکی از یک سری مشکلات و بیماری های جدی تری از قبیل سرطان یا دیابت هستند که در این مطلب می خواهیم با انواع مختلف ضایعات پوستی و بیماری های نهفته در آنها آشنا شویم:

پروانه راش


پوست زبان بیماری های نهفته در شما است

ضایعات پوستی پروانه ای شکل در صورت یکی از نشانه های بیماری پوستی به نام لوپوس است اما ممکن است که در اثر بیماری روزاسه و یا درماتیت نیز شاهد چنین عارضه ای باشیم. بنابراین برای تشخیص نهایی به پزشک مراجعه کنید و با انجام آزمایش های لازم، نوع بیماری را تشخیص دهید.

پلاک های مخملی


پوست زبان بیماری های نهفته در شما است

این عارضه معمولا در اطراف گردن و یا زیر بغل ایجاد می شود که پوست هیپروتروفی منبسط و پیگمانتاسیون رنگی می شود. این عارضه خوش خیم است و ممکن است که حاکی از وجود بیماری دیابت و یا سرطان بدخیم داخلی باشد.

پلاک پا با لبه ها قرمز و مرکز طلایی رنگ


پوست زبان بیماری های نهفته در شما است

نام این عارضه  necrobiosis lipoidica diabeticorum است. که یکی از علایم  وجود بیماری دیابت است. این وضعیت پوست نشان می دهد که چشم ها و کلیه در اثر دیابت آسیب دیده اند.

خراش و برآمدگی های بنفش بر روی مچ دست


پوست زبان بیماری های نهفته در شما است

بیماری لیکن پلان عبارت است از دانه های بنفش رنگ مایل به قرمز و توده مسطحی که با خارش همراه است. این عارضه معمولا در مچ دست و مچ پا ظاهر می شود. اما می توانند در پشت، گردن، بازو، ساق پا و آلت تناسلی نیز وجود داشته باشند.
دلیل این عارضه مشخص نیست. اما اگر شما این دانه ها را در پوستتان دارید، لازم است که آزمایش کبد را انجام دهید، زیرا ممکن است  به هپاتیت C مبتلا باشید.

تکه های پوستی روشن در پشت


پوست زبان بیماری های نهفته در شما است

لکه هایی به رنگ روشن در قسمت پایین پشت، غالبا با دیگر علایم پوستی ظاهر می شوند. این علایم عبارتند از برجستگی های قرمز و یا قهوه ای شبیه آکنه که در گونه ها و بینی گسترش می یابند و لکه های خاکستری رنگ در زیر رنگدانه های پوست که غالبا در تنه به وجود می آیند و شکل این لکه ها بیضی در یک سر و در سر دیگر نوک دار هستند.
این علایم نشان دهنده یک بیماری نادر ژنتیکی به نام سفت شدن بافت های پیازی و یا توبروز اسکلروز (tuberous sclerosis) است. این بیماری باعث رشد تومورهای خوش خیم در مغز و سایر اندام های بدن می شود.

کف دست سیرابی شکل


پوست زبان بیماری های نهفته در شما است

این حالت نیز نوعی عارضه پوستی است که در این شرایط کف دست ضخیم، مخملی و به رنگ سفید در چین های کف دست ظاهر می شود.این عارضه یکی از علایم سرطان است.
اگر کف دست سیرابی شکل، همرا با بیماری پلاک های مخملی رخ دهد، به احتمال زیاد یکی از علایم سرطان معده است.
اگر بیماری کف دست سیرابی شکل به تنهایی باشد، یکی از علایم سرطان ریه است.

دست و پاهای چوبی


پوست زبان بیماری های نهفته در شما است

در فیبروز سیستمیک کلیوی، دانه های قهوه ای رنگ در زیر بازوها و ساق پاها بوجود می آید و خیلی سریع، دست ها و پاها شروع به تغییر رنگ قهوه ای مانند چوب می کنند. در برخی مواقع، در چشم بیمار نیز یک دانه زرد رنگ یافت می شود.
محققان دریافتند که در بیماران دچار نارسایی کلیه، ماده حاجب گادولینیوم که در  MRI استفاده می شود، موجب تغییر رنگ و سفتی دست ها و پاها می شود.

همه شرایط پوستی ترسناک نیستند


پوست زبان بیماری های نهفته در شما است

بسیاری از بیماری های پوستی، نشان دهنده یک نوع بیماری خاص نیست به عنوان مثال گرانولوم برجسته شده و دارای برآمدگی های مایل به قرمز در دست ها و پاها است. این حالت معمولا پس از گذشت چند ماه از بین می رود اما به این معنی نیست که هیچ گونه بیماری را به همراه ندارد .


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.