پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری مزمن کودکان است

۱۲ام بهمن ،
ممتاز نیوز:‌ یک متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری مزمن کودکان است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر معصومه مسلمی با بیان این مطلب گفت: پوسیدگی قابل انتقال است و معمولا از مادر یا پرستار کودک منتقل می‌شود. اگر پدر و مادر با قاشق خودشان به کودک غذا بدهند، این یک راه انتقال است. بوسیدن دهان کودک نیز عامل انتقال است؛ چون در بچه هنوز سیستم ایمنی و تعداد میکروارگانیسم‌های دهان کامل نیست و بوسیدن می‌تواند عامل پوسیدگی تلقی ‌شود.

وی افزود: والدین باید توجه داشته باشند تا نکات پیشگیری را برای کودکان رعایت کنند تا انتقال میکروب‌های پوسیدگی دیرتر به کودک منتقل شود. پوسیدگی دندان علاوه بر مشکلات موضعی در فضای دهان، مثل بوی نامطبوع تنفس، اشکالات جویدن، عفونت‌های لثه و فک، می‌تواند سبب اختلال رشد، اختلالات رفتاری و توجه و کاهش اعتماد به نفس در کودکان شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران تصریح کرد: با استفاده از قاشق و لیوان مشترک یا بوسیدن از دهان، میکروارگانیسم‌ها وارد دهان کودک می‌شود که این عامل پوسیدگی است. بنابراین بهتر است لوازم کودک از ابتدا کاملاً جدا باشد.

دکتر مسلمی خاطرنشان کرد: بهتر است برای پیشگیری، والدین پیش از بچه‌دار شدن دندان خود را درمان کنند. کودکانی که بیماری‌های خاص دارند و سیستم دفاعی‌شان پایین است و کودکانی که مادرانشان پوسیدگی دندان دارند یا کودکانی که با شیشه یا شیر مادر به خواب می‌روند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان می باشند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.