پیروی از مد با هدف تغییر طبقه اجتماعی

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک کارشناس اجتماعی گفت: بسیاری از اشخاص برای نسبت دادن خود به طبقه اجتماعی بالاتر از مد پیروی می کنند.

ابراهیمی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: به طور کلی کلمه مد به معنی بیشترین تعداد است. به عبارت دیگر، پیروی از یک مد خاص باید به این معنا باشد که اکثریت اشخاص، آن مورد خاص را انجام می دهند. در صورتی که واقعیت امر این است که در بسیاری از مواقع، چیزهایی به عنوان مد مطرح می شود که در واقع تعداد کمی از اشخاص به پیروی از آنها تمایل دارند و آنها را انجام می دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، دلایل رفتن به سمت مد موارد متفاوتی است. به عنوان مثال، فرد دوست دارد جزء یک گروه خاص محسوب شود یا خود را به طبقه اجتماعی بالاتری نسبت دهد و در عین حال، یک ریاست طلبی خاصی برای خود داشته باشد.

ابراهیمی مقدم خاطرنشان کرد: عده ای به این وسیله می خواهند خود را متعلق به یک گروه یا دسته خاصی از گروه های اجتماعی و اقتصادی محسوب کنند.

این کارشناس همچنین اظهار داشت: مد به خودی خود چیز بدی نیست اما سر سپرده بودن یا وسواس فکری داشتن نسبت به پیروی از مد و همچنین هزینه کردن برای مد، در حالی که انجام این هزینه ها در چارچوب سبد خانوار بیشتر احساس می شود، با عقل سلیم سازگار نیست.

وی در خاتمه با اشاره به این نکته که این پدیده عمدتا در سنین نوجوانی بیشتر دیده می شود، گفت: معمولا سازمان ها و نهادها یا گروه هایی که به دنبال به وجود آوردن این شرایط می باشند، افکار و فرهنگ خود را نیز در کنار کالای خود تزریق می کنند که می تواند مشکلات و معضلاتی را به خصوص برای نوجوانان و جوانان به همراه داشته باشد./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.