پیشنهاد عجیب هاآرتص به اوباما برای حل اختلافات با ایران و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در پیشنهادی عجیب به “باراک اوباما” توصیه کرد؛ برای پایان دادن به اختلافات تهران_ واشنگتن و همچنین پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، به ایران سفر کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران ، هاآرتص در یادداشتی به قلم “اکیوا الدار”، وضعیت فعلی روابط ایران و آمریکا را مشابه اختلافات عمیق آمریکا و چین در ۴۰ سال پیش دانست که با سفر نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا به پکن، پایان یافت. به همین جهت، به اوباما نیز توصیه شده است که برای پایان دادن به اختلافات چند ده ساله میان تهران_ واشنگتن، به ایران سفر کند و مسئله را با احترام حل کند.
 
هاآرتص در این یادداشت، می نویسد؛ نتانیاهو تمام تلاش خود را به کار بسته تا با جنگ رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران، مناقشه هسته ای ایران را به یک اختلاف لاینحل تبدیل کند. وی معتقد است؛ حتی تحریم های اقتصادی شدید هم تاثیری روی ایران، نداشته است.
 
هاآرتص در این یادداشت، می افزاید؛ روابط تیره میان ایالات متحده و ایران، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲، شباهت بسیاری به اختلاف میان آمریکا و کشور کمونیستی چین دارد. دیدار غافلگیر کننده ریچارد نیکسون با مائو زدونگ، چهل سال پیش در یک سال انتخاباتی، تاریخ را تغییر داد. نیکسون قبل از سفر تاریخی خود به چین، گفت: هیچ کس در جهان نمی داند که بین فلسفه آنها و منافع ما چه شکاف بزرگی وجود دارد.
 
وی افزود: “اما فکر می کنم هیچ کس در جهان بهتر از من نمی داند که چقدر ضروری است کشورهایی که با هم اختلافات فراوانی دارند، راهی برای گفتگو با یکدیگر پیدا کنند.”
 
میت رامنی، نامزد ریاست جمهوری جمهوری خواهان، اعتقادی به گفتگو با ایران ندارد. وی در سخنرانی روز پنج شنبه خود در فلوریدا، به طور طعنه آمیزی گفت؛ “اوباما در اولین سخنرانی تلویزیونی خود پس از مراسم تحلیف، گفتگو با ایران را مطرح کرد.” رامنی گفت: ما همچنان در حال گفتگو هستیم و سانتریفیوژهای ایران هم همچنان در حال چرخشند. وی افزود: اوباما متحدانی مانند اسرائیل را به زیر اتوبوس پرت کرده است.
 
هاآرتص در تفسیر جملات رامنی، گفته است؛ اوباما در واقع اسرائیل را زیر اتوبوس پرتاب کرده است، اما نه آن اتوبوسی که منظور رامنی است. اوباما در مقابل اتوبوسی ایستاده که راننده آن که واقعیت را نمی بیند، اسرائیل را وارد جنگ می کند و به سوی خطر برخورد با تمام همسایگانش و انزوای بین المللی پیش می برد.
 
هاآرتص مدعی است: اگر مسئله ایران برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حیاتی بود، اوباما باید بار سفر به ایران را می بست. اوباما به جای آنکه سعی کند ایرانیان را به زانو درآورد، می تواند راهی را محترمانه به آنها ارائه کند. اوباما با سفر به ایران و گفتگو در مورد پایان دادن به مسئله هسته ای و دیگر مسائل، چه چیزی را از دست می دهد؟
 
هاآرتص در بخش پایانی این یادداشت، به قسمت هایی از سخنرانی باراک اوباما در قاهره در سال ۲۰۰۹ اشاره کرده و آن را به عنوان “سخنرانی آشتی” در تهران، پیشنهاد داده است. در آن سخنرانی، اوباما گفت؛ هیچ کشوری نباید تعیین و انتخاب کند که کدام کشور سلاح هسته ای داشته باشد و به همین دلیل است که من قویا بر تعهد آمریکا در ایجاد جهانی که هیچ کشوری سلاح هسته ای نداشته باشد، تاکید می کنم و تمام کشورها از جمله ایران، باید حق برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای را داشته باشند.
 
اگرکه به مسئولیت های موجود در چارچوب معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای پایبند باشد، این تعهد هسته اصلی معاهده است و باید تمام کشورهایی که کاملا به آن پایبند هستند، محفوظ باشند و من امیدوارم تمام کشورهای منطقه بتوانند در این هدف، با هم مشارکت کنند. 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.