پیش رفت ۶۰ درصدی ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی/اتمام ساخت ۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تا پایان فصل پاییز

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: کار ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده با سرعت درحال انجام است و امیدواریم تا پایان پاییز ۹ هزار و ۵۰۰ واحدمسکونی به افراد این مناطق تحویل داده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در زلزله رخ داده در آذربایجان شرقی ۳۰۰ روستا آسیب جدی دیده‌اند گفت: ۵۰ روستا از این تعداد به دلیل غیرمقاوم بودن واحدهای مسکونی بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی تخریب شده و سایر واحدهای مسکونی در این مناطق خسارت جزئی وارد شده است.
وی ادامه داد: براساس سرشماری‌ها از مجموع ۳۰۰ روستا ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد آسیب دیده که ۹ هزار و ۵۴۵واحد بالای ۶۰ درصد تخریب شده که کار بازسازی این واحدها بلافاصله پس از زلزله آغاز شد.
تابش با بیان اینکه ۹ هزار و ۵۰۰ از خانوارها ساکنان اصلی و دائم در این روستاها محسوب می شوند افزود: بخش زیادی از خانواده‌های روستایی فصلی هستند به طوری که در بهار و تابستان در این روستاها مستقر می‌شوند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تمامی ۱۸ هزار واحد مسکونی تخریب شده در زلزله بازسازی خواهند شد افزود: این بازسازی‌ها در دو مرحله صورت می‌گیرد که در مرحله اول ۹ هزار و ۵۰۰ واحد که بالای ۶۰ درصدی تخریب شده‌اند بازسازی شده و در مرحله دوم بازسازی واحدهای مسکونی ساکنان فصلی را آغاز خواهیم کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: ۹ هزار و ۵۰۰ واحدمسکونی که بازسازی آنها هدف اصلی بنیاد مسکن است مراحل آواربرداری و پی‌کنی آنها به اتمام رسیده و به تعداد ۱۴ هزار و ۸۰۰واحد مسکونی رسیده است.
تابش در ادامه اظهار داشت: مراحل فندانسیون و پی‌سازی ۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تمام شده و به ۱۱ هزار و ۷۰۰واحد مسکونی رسیده است.
وی با اشاره به اینکه اسکلت پیچ و مهره ای که تمام اصول مهندسی در آنها رعایت شده از بسیاری از شهرها وارد این مناطق شده است ،افزود: اسکلت فلزی ۸ هزار واحد مسکونی نسب و عملیات سقف زدن را در آنها آغاز کرده‌ایم.
تابش در ادامه توضیح داد: سقف سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی نسب و دیوار اطراف این واحدها کشیده شده است.
*نسب یک هزار سقف واحدمسکونی درطول یک هفته
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه یادآور شد: سرعت نسب در این مناطق بسیار بالا است بطوری که در طول یک هفته سقف هزار واحد مسکونی نسب می شود.
تابش در ادامه افزود: امیدوار هستیم تا قبل از رسیدن فصل زمستان یعنی تا پایان آذرماه سال جاری ساخت ۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به اتمام برسد.
وی با اشاره به اینکه در تاریخ ۴ /۶/۹۱ شورای عالی مسکن مصوبات خود را برای بازسازی واحدهای آسیب دیده به بنیاد مسکن ابلاغ کرده است گفت: پس از گذشت ۲ ماه تمامی این مصوبات توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده است.
*جابجایی روزانه هزار و پانصد دستگاه ماشین آلات مصالح ساختمانی در مناطق زلزله زده
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه اظهار داشت: تأمین تجهیزات در شرایط اقتصادی فعلی از جمله واردات مصالح آواربرداری بسیار دشوار شده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ هزار تن فولاد، ۵۰ هزار تن سیمان به این مناطق وارد شده است گفت: ۲۷ هزار سرویس تریلی و ۶۳۰ هزار تن شن و ماسه روزانه توسط ماشین‌آلات به این مناطق وارد می شود.
تابش در ادامه افزود: روزانه یک هزار و ۵۰۰ ماشین‌آلات در این مناطق کار حمل و نقل و جابجایی مصالح را انجام می‌دهند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۱۴ میلیون تومان وام قرض الحسنه و ۲ میلیون تومان بلاعوض برای بازسازی واحدهای مسکونی به افراد اختصاص داده می شود که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با رضایت خود افراد این تسهیلات را دریافت و کار بازسازی واحدهای مسکونی را آغاز کرد.
تابش با بیان اینکه ۳۰ هزار نیروی انسانی در این مناطق فعال هستند گفت: ستاد معین از بنیاد مسکن ۱۴ استان کشور برای بازسازی واحدهای مسکونی به این مناطق اعزام شده‌اند.
وی استان‌هایی را که در این مناطق مستقر هستند نام برد و گفت: اردبیل، زنجان، همدان، قزوین، آذربایجان شرقی، گلستان، اصفهان، آذربایجان غربی، مازندران، کردستان، تهران، سمنان، خراسان شمالی، تبریز، قم از جمله ستادهای معین برای بازسازی مناطق زلزله زده به شمار می‌روند.

تابش همچنین در خصوص واحدهای مسکونی در شهرها گفت: در سه شهر اهر، هریس و ورزقان تعدادی از واحدهای مسکونی آسیب وارد شده که با تعمیر و مرمت قابل استفاده می‌شوند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه افزود: در این سه شهر ستاد معین از بنیاد مسکن مستقر هستند که با دراختیار گذاشتن تسهیلات و کمک‌های بلاعوض و همچنین مصالح ساختمانی کاربازسازی را در اختیار خود افراد قرار داده‌ایم.
تابش در ادامه خاطرنشان کرد: ۵ میلیون تومان تسهیلات برای تعمیرات و یک میلیون تومان کمک بلاعوض برای واحدهای مسکونی آسیب دیده در شهرها در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه ۲۴ هزار واحدمسکونی درشهرهای اهر، هریس و ورزقان آسیب دیده‌اند گفت: بیش از ۲۰ هزار و نهصد واحد در این مناطق تعمیراتی و سایر واحدهای مسکونی باید از نو احداث شوند.
تابش در ادامه اظهار داشت: به واحدهایی که نیازمند تعمیرات هستند با ارائه تسهیلات واحدهای خود را تعمیر و واحدهای احداثی در هر شهر مرحله به مرحله برای ساخت به شهرداری‌ها معرفی می شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۱۳۰۹ واحد مسکونی در شهرها به شهرداری برای دریافت پروانه ساخت معرفی شده‌اند گفت: تمامی عوارض شهرداری‌ها به صورت رایگان است و برای هر واحد مسکونی مهندس ناظر و مشاور در تمامی مراحل ساخت آن حاضر هستند.
وی در ادامه گفت: آب، برق، گاز و سایر انشعابات برای واحدهای آسیب دیده در این مناطق توسط وزارت نیرو با جدیت تمام پیگیری و درحال انجام است.
تابش همچنین درخصوص پیمان کاران حاضر شده در این مناطق گفت: با ۱۳ هزار پیمانکار عقد قرارداد کرده‌ایم که یک هزار و ۴۳ پیمانکار مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از کار ساخت و ساز به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: از ۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی که کار ساخت آنها را آغاز کرده‌ایم ۵ هزار ۸۰۰ واحدمسکونی آماده تحویل است./ک


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.