پیکان در بدو ورود ۱۰۰ سکه و پراید امروز ۱۲ سکه

۳۱فروردین۱۳،

وقتی صحبت از کالاهای سرمایه ای و غیر سرمایه ای در اقتصاد می شود قطعاً مقایسه ها رنگ دیگری به خود می گیرند. مساله افزایش قیمت خودرو نیز همواره با دیدگاه سطحی منتقدان جزء موضوعاتی است که باتوجه به تبلیغات سوء بوجود آمده، مخاطب را با تفکر افزایش بی رویه خودرو همراه کرده است.

صرف نظر از وقایع سال قبل، اگر از دریچه تاریخی هم به موضع نگاه کرده و کمی آن سو تر را هم نظری بیندازیم به نتایج جالب توجهی دست پیدا خواهیم کرد، یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد که در سال ۱۳۴۷ و همزمان با تولید و عرضه اولین دستگاه خودرو پیکان در کشور این محصول قیمتی معادل ۱۰۰ قطعه سکه طلا داشته است، این در حالی است که هم اکنون یک دستگاه خودرو پراید که می توان آن را جایگزین شناخته شده پیکان دانست قیمتی معادل حدود ۱۲ سکه طلا دارد که این امر بیانگر رشد آرام قیمت یک خودرو در قیاس با یکی از کالاهای مورد توجه ایرانیان است.

اضافه بر این حتی اگر این مقایسه را برای سالهای ابتدائی تولید پراید قرار دهیم در میابیم بات فروش پراید ۵ میلیونی آن زمان می توانستیم در حدود ۱۰۵ سکه خرید در حالی که در حال حاضر با پراید ۱۶ میلیونی می توان تنها ۱۲ سکه تمام بهار آزادی را تهیه کرد.

همچنین این مقایسه در خصوص کالاهایی همچون لوازم خانگی نیز صدق می کند، به عنوان مثال در سال ۱۳۸۹ قیمت خرید یک دستگاه یخچال ساید بای ساید حدود ۲ میلیون تومان بوده که همان کالا هم اکنون در فروشگاه های شهر با قیمت حدود ۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد، یعنی افزایش حدود ۵۰۰ درصدی، در حالی که در همان سال قیمت یک خودرویی نظیر پراید رقمی معادل ۸ میلیون تومان بوده و اگر این خودرو را در حال حاضر مبلغ حدود ۱۶ میلیون تومان در نظر بگیریم پراید در این دو ساله حدود ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشته است، این در حالی است که هزینه تولید یک پراید، تعداد شرکت های دخیل در تولید این خودرو، تعداد کارگران شاغل جهت تولید پراید و حتی تعداد قطعات به کار رفته در این خودرو و مواد اولیه مختلف به کار رفته در آن را هرگز نمی توان با یک یخچال و یا کالاهایی از این دست حتی مقایسه کرد.

احمد کاظمی کارشناس ارشد صنعت خودرو می گوید: این بی انصافی است که برای افزایش قیمت خودرو فقط خودروسازان را مقصر دانست چرا که در فضای تولیدی با عظمت خودروسازی علاوه بر تولید در کارخانه باید فضای کسب و کار و جو اقتصادی موجود را نیز در نظر گرفت.

وی ادامه داد: وقتی که صحبت از صنعت خودرو می شود باید نگاه منتقدان و کارشناسان با شرایط موجود در روند تولید هماهنگ باشد و باید زوایای پنهانی همچون تحریم و مشکل تراشی های سیاسی در این خصوص را نیز در نظر گرفت.

کاظمی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از وی پرسید چرا در حال حاضر تمام نگاه ها به صنعت خودرو معطوف شده است پاسخ داد: افزایش قیمت ها در همه موارد وجود داشته است؛ از مواد لبنی و گوجه فرنگی گرفته تا لوازم خانگی و غیره اما در میان تمام این اقلام دو مساله بسیار بزرگ بنظر آمد؛ یکی خودرو و دیگری پسته.

وی ادامه داد: این موضوع هم زمانی بزرگ شد که صدا و سیما بصورت گسترده اقدام به تبلیغات منفی در این خصوص کرده و گرنه برای اقشار متوسط جامعه قطعاً افزایش قیمت گوجه فرنگی و مواد غذایی بسیار دردآور تر است تا خودرو!

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.