پژوهشگر قرآنی: نقطه نهایی هر بیداری اسلامی مهدویت است

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضایی اصفهانی عصر سه شنبه در نشست تخصصی قرآن کریم و بیداری اسلامی در حاشیه مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن کریم افزود: اهداف بیداری اسلامی، مبانی قرآن درباره بیداری اسلامی، اصول حاکم بر بیداری اسلامی در قرآن، روش های بیدارگری در قرآن، آسیب شناسی بیداری در قرآن و نمونه های بیداری در قرآن محورهای مطرح شده در موضوع بیداری اسلامی است.

وی به مبانی بیداری اسلامی در قرآن اشاره کرد و توضیح داد: تاریخچه بیداری در عصر ما از زمان سید جمال الدین اسد آبادی شروع شد و این دانشمند که در حوزه نجف تحصیل کرده بود سرلوحه برنامه های خود را مبنی بر بازگشت به قرآن قرار داد به گونه ای که مبنای بیداری اسلامی در مصر به حرکت اخوان المسلمین برگزار شد.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) با هدایت انقلاب اسلامی، محور کار خود را قرآن و تعالیم ائمه قرار داد.

این محقق قرآنی در بیان مبانی بیداری اسلامی با استناد به آیاتی از قرآن، به نکاتی درباره آزادگی، اقامه عدل و قسط، نفی سلطه بیگانگان، امر به معروف و نهی از منکر، ظلم ستیزی، اطاعات از اولوالامر، احیای شورا، وحدت و انسجام و آینده روشن جهان اشاره کرد.

حجت السلام محمدتقی دیاری نیز در این نشست که در راستای مقالات ششمین همایش پژوهش های قرآنی برگزار شد گفت: رنج ها و دردهای جوامع اسلامی ناشی از فراگیری بی عدالتی و تبعیض در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است و متاسفانه اختلاف و تفرقه میان جوامع اسلامی و شیعی، دوری از قافله علم و پیشرفت، استعمارزدگی و همچنین حاکمیت افراد ناشایست در بسیاری از کشورهای اسلامی است.

وی مهمترین راهکار برای درمان این بیماری ها را با استناد به آیات قرانی (لیقوم الناس بالقسط) شناخت مردم و حرکت آنان در جهت عدالت دانست و گفت: پیامبران زمینه ها را برای مردم ایجاد کرده اند اما مردم باید ضمن آشنایی با این زمینه ها قیام به قسط و عدالت کنند.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی نیز با بیان اینکه ۵۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش پژوهش های قرآنی رسیده یادآورشد: پس از داوری و ارزیابی این مقالات، ۲۰ مقاله به مرحله نهایی راه یافتند که در سه نشست بررسی و انتخاب خواهند شد.

همچنین پنج نفر از محققان و پژوهشگران قرآنی در این نشست به ارائه مقالات خود با موضوع قرآن و بیداری اسلامی پرداختند.

محور دیگر مقالات ششمین همایش پژوهش های قرآنی، قرآن و تکامل جامعه بشری است که با حضور داوران و اساتید برجسته قرآنی در حاشیه مسابقات قرآنی برگزار خواهد شد.

فراهنگ**۱۰۰۳**۱۹۸۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۰۶۳۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.