پیاده‌روی اربعین برگزار می‌شود؟ – ایسنا

عراق هنوز درباره پیاده‌روی اربعین نظری نداده است و ایران تصمیم گیری و اظهارنظر در این باره را زود می‌داند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در عراق تا کنون بیشتر از ۱۱۸ هزار نفر به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و ۴۶۰۳ نفر بر اثر آن، جان باخته‌اند. شیوع این ویروس در بعضی شهرهای عراق از جمله نجف و کربلا روند صعودی پیدا کرده است. برای همین کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق از عید قربان تا عید غدیر به مدت ۱۰ روز، مقررات منع آمد و شد را در این کشور برقرار کرد. شهرهای نجف و کربلا نیز از روز پنجشنبه (۹مردادماه) تمام ورودی‌های خارجی این شهرها را بستند. در استان نجف از ساعت ۱۲ تا شش صبح آمد و شد برای ساکنان این شهر نیز ممنوع شده است. حرم امام حسین (ع) که هر سال در روز نهم ذی‌الحجه برابر با صحرای عرفات در عربستان، محل برگزاری مراسم دعای عرفه بود، امسال هیچ زائری را نپذیرفت. همه این اقدامات برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در عراق انجام می‌شود.

عراق اعلام کرده برای مناسبت‌های بعدی، به تدریج تصمیم خواهد گرفت. چالش بعدی این کشور، مراسم ویژه محرم است که هر سال شیعیان زیادی از داخل این کشور در آن شرکت می‌کنند. ستاد بحران نجف از کمیته بهداشت این کشور خواسته دستورالعمل بهداشتی را برای برپایی مراسم عاشورا و عزاداری امام حسین (ع) با نزدیک شدن ماه محرم، تدوین کند. عراق هنوز نه درباره مراسم ویژه ماه محرم و نه درباره پیاده روی اربعین که مراسمی مردمی است، اظهارنظر نکرده است.

با این حال گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال پیروی عراق از روش عربستان در اجرای مراسم حج که با جمعیتی محدود از ساکنان این کشور برگزار شد، مطرح شده است.

مرکز مطالعات اربعین در ایران، خردادماه نشستی را برگزار کرد و سناریوهای پیشرو در برگزاری پیاده‌روی اربعین را بررسی کرد و چهار سناریو براساس پیشروی ویروس کرونا در ایران و عراق مطرح شد: ۱ ـ برگزار نشدن پیاده‌روی اربعین. ۲ ـ برگزاری پیاده‌روی اربعین فقط برای زائران عراقی و بدون حضور زائران کشورهای دیگر. ۳ ـ برگزاری محدود و کنترل شده راهپیمایی با حضور زائرانی از عراق و سایر کشورها و ۴ ـ برگزاری پیاده‌روی اربعین بدون هیچ محدودیتی.

با این وجود، نظر حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ  بر این است که شرایط ویروس کرونا اجازه نمی‌دهد از حالا درباره مراسم پیاده‌روی اربعین و حضور زائران ایرانی، نظر قطعی اعلام شود.

او، برگزاری این مراسم را به نظر و تصمیم ستاد ملی کرونا، ستاد اربعین و دولت عراق منوط کرده است.

علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ که ثبت نام زائران اربعین هر سال توسط این سازمان انجام می‌شود، در این باره اظهارنظر کرده است: مساله اربعین مثل حج نیست؛ چرا که اربعین فریضه‌ای مستحبی است. با این حال روی سناریوهای مختلف با در نظر گرفتن همه پیش فرض‌ها، کار می‌شود.

انوشیروان محسنی بندپی ـ استاندار تهران ـ هم بعد از تشکیل اولین جلسه ستاد اربعین در این استان، گفت که به سبب شیوع کرونا وضعیت برگزاری پیاده‌روی اربعین مشخص نیست.

اماه تازه‌ترین اظهارنظر در این مورد به امید کوثری ـ مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی ـ برمی‌گردد که به انتشار شایعه‌هایی درباره لغو مراسم پیاده‌روی اربعین در عراق واکنش نشان داده و گفته است: خبر تعطیلی اربعین ۹۹ صحت ندارد و تاکنون لغو اربعین حسینی از سوی ایران و عراق مطرح نشده است. تصمیم‌گیری درباره برگزار شدن یا نشدن پیاده‌روی اربعین هنوز زود است.

با وجود این اظهارنظرها، سکوت عراق و بسته بودن مرزها، اما در ایران از ماه‌ها پیش، ثبت نام در کاروان های پیاده اربعین آغاز شده است و ستاد اربعین در برخی استان‌ها جلساتی را تشکیل داده و حتی درباره برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین در داخل کشور، به عنوان یکی از سناریوها و برپایی موکب‌هایی ایرانی در عراق با هدف خدمات‌رسانی به زائران آن کشور با حفظ پروتکل های بهداشتی، به ارزیابی شرایط و دیگر احتمالات پرداخته است، هرچند هنوز درباره پیاده‌روی اربعین در عراق پیش‌بینی ندارد و منتظر اعلام مواضع از داخل و در عراق است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.