پیامبر درباره کسی که بر اثر خستگی از کار برای روزی حلال به خواب می رود، چه فرمود؟

اخلاق و آداب مسلمانی/ ۱۴

به گزارش خبرآنلاین به نقل از کتاب مفاتیح الحیاه آمده است:

اسلام با تاکید بر تضمین روزی بندگان از سوی خدای تعالی، سعی و تلاش را توصیه کرده و در قرآن می فرماید:( و ان لیس للانسان الا ما سعی)(سوره نجم/آیه ۳۹)؛ انسان جز محصول کوشش خویش مالک چیزی نیست.
در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است؛ امیر مومنان (ع) آن را از سحرخیزی در راه خدا کمتر ندانسته و امام رضا (ع) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته و در حدیثی قدسی نُه دهم عبادت معرفی شده است.
روایاتی نیز کم همتی را مانع پیشرفت و تنبلی را مایه حقارت و سربار دیگران بودن را ناشایست می شمارند، چنان که در روایاتی دیگر از تلاش توانفرسا و کار مداوم و شبانه روزی که باعث نادیده گرفتن حق اعضای بدن شود باز می دارد و آن را حرام می داند. [هرچند مال به دست آمده از آن حرام نیست].
رسول خدا (ص) می فرماید: اگر مرد بر دوش خود هیزم کشد و نیازش را با آن تامین کند و بیش از نیاز خود را صدقه دهد بهتر از این است که از دیگری درخواست کند، زیرا دست دهنده بهتر از دست گیرنده است.
رسول خدا (ص) می فرماید: خداوند کسی را که بر اثر خستگی از کار و تلاش برای کسب روزی حلال به خواب می رود، می آمرزد.

و می فرماید: کسی که برای روزی خود و خانواده اش مسافرت کند روز قیامت در سایه عرش خداست.

ساکنان تهران برای تهیه کتاب مفاتیح الحیاه کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.
 
/۶۲۳۰۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.