پیام آیت الله سیستانی به نشست شیعه و سنی عراق: هیچ اختلاف حقیقی بین مذاهب اسلامی وجود ندارد

حضرت آیت الله العظمی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه که در عراق ساکن است، در پیامی با اشاره به اینکه خدمتگزار همه عراقی هاست، تاکید کرده است: هیچ اختلاف واقعی بین شیعه و سنی وجود ندارد.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی در این پیام که از جانب وی در مراسم افتتاحیه نخستین گردهمایی سنی و شیعه عراق در نجف اشرف ارائه شد بیان کرده است: من همه را دوست دارم و دین همین محبت است و در شگفتم که چگونه دشمنان توانسته اند بین مذاهب اسلامی تفرقه ایجاد کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه چنین مجالس و دیدارهایی، مهم و مفید است و پیروان مذاهب مختلف از همین طریق می فهمند که هیچ اختلاف حقیقی بین آنها وجود ندارد، اظهار کرده است: نقاط اختلاف میان شیعه و سنی در مسایل اعتقادی است که بین افراد یک فرقه وجود دارد.

آیت الله العظمی سیستانی گفته است: شیعه باید از حقوق اجتماعی و سیاسی اهل سنت پیش از خود آنها دفاع کند.

مرجع عالیقدر شیعه در عراق با بیان اینکه خطاب ما، دعوت به وحدت است و من همیشه گفته و می گویم که نگویید برادران اهل سنت بلکه بگویید «اهل سنت ما» افزوده است: من خطبه های ائمه جمعه اهل سنت را بیشتر از امامان جمعه شیعه گوش می دهم.

وی یادآور شده است: ما بین عرب و کرد هیچ فرقی قائل نمی شویم و اسلام همان چیزی است که ما را گرد هم می آورد. ما در یک کعبه، در یک نماز و در یک روزه با هم متحد هستیم و زمانی که یکی از اهل سنت در ایام نظام سابق به من گفت که شیعه شده است و از او پرسیدم چرا شیعه شدی، او گفت به خاطر ولایت و وفاداری اهل بیت (ع). من نیز گفتم: امامان اهل سنت، مدافع ولایت اهل بیت (ع) هستند.

این مرجع تقلید اظهار کرده است: گورهای دسته جمعی به اهل سنت رسید همانطوری که شیعه را نیز دربر گرفت و من هنگامی که همگان حقوق خود را مطالبه می کنند، با همه هستم.

در این نشست پس از قرائت پیام آیت الله العظمی سیستانی، صالح الحیدری، رییس دیوان وقف شیعه در یک سخنرانی گفت: عراق امروز به یک امید حقیقی چشم دوخته است و در آستانه صلح و دوستی قرار دارد و در حال گذر از ویرانی های همه جانبه است.

الحیدری با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا همگی این دیدگاه را بپذیرند و از آن حمایت کرده و در آن سهیم باشند، افزود: هموطنان عراقی به خوبی درک کرده اند که نژادپرستی، فرقه گرایی، منطقه گرایی، افراط گرایی در انواع خصمانه آن، هیچ یک از اهداف طرف مقابل را برآورده نمی کند.

در این گردهمایی، جمعی از روحانیون شیعه و سنی عراق و همینطور جمعی از کردهای این کشور حضور داشتند.

/۶۲۳۰۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.